Kyrkorättsutskottets betänkande
Den kyrkoantikvariska ersättningen efter år 2009

Kr 2005:6

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2005:46. I motionen föreslås dels att Kyrkomötet uttalar att den kyrkoantikvariska ersättningen är nödvändig för att bevara kyrkobyggnader och kyrkogårdar dels också ger Kyrkostyrelsen i uppdrag att underrätta regeringen om uttalandet.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2005:46.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2005:46 av Kerstin Zetterberg m. fl., Den kyrkoantikvariska ersättningen efter år 2009

1. Kyrkomötet beslutar att uttala att den årliga statliga kyrkoantikvariska ersättningen till Svenska kyrkan är nödvändig för bevarande av det viktiga kulturarv som kyrkobyggnader och kyrkogårdar utgör.

2. Kyrkomötet beslutar uppdra till Kyrkostyrelsen att ge detta uttalande regeringen till känna.

Utskottet

Bakgrund

I kulturminneslagen stadgas att Svenska kyrkan har rätt till viss ersättning av staten för kulturhistoriskt motiverade kostnader i samband med vård och underhåll av de kyrkliga kulturminnena. Bestämmelsen trädde i kraft den 1 januari 2002. I propositionen (Prop. 1998/99:38), som låg till grund för riksdagens beslut om ersättningsbestämmelsen, anges att kyrkoantikvarisk ersättning skall utges med 50 miljoner kronor år 2002 för att därefter successivt öka till 460 miljoner kronor år 2009. I propositionen anförs också att överläggningar bör genomföras mellan Svenska kyrkan och staten om ersättningens storlek efter år 2009. En överenskommelse tecknades år 2000 mellan Svenska kyrkan och staten om formerna för samverkan i frågor rörande de kyrkliga kulturminnena. Av överenskommelsen, som löper tillsvidare, framgår att avstämningar av bl.a. den kyrkoantikvariska ersättningen skall ske år 2009 för att därefter genomföras vart femte år.

Kyrkomötet behandlade år 2001 en motion, Mot 2001:12, om den kyrkoantikvariska ersättningen. I motionen begärdes att regeringen skulle tillskrivas med hemställan att ersättningsnivån skulle höjas så att nivån om 460 miljoner kronor uppnåddes tidigare än år 2009. Kyrkomötet avslog motionen. Kyrkomötet behandlade även år 2003 en motion, Mot 2003:73, om den kyrkoantikvariska ersättningen. I motionen hemställdes att Kyrkostyrelsen med det snaraste skulle uppta förhandlingar med regeringen om den kyrkoantikvariska ersättningens storlek efter år 2009. Kyrkomötet avslog även denna motion.

I Kyrkostyrelsens skrivelse KsSkr 2005:1, Mål och rambudget för Svenska kyrkas nationella nivå åren 2006–2008, anges på sid. 13 under rubriken, Åtaganden som Kyrkostyrelsen särskilt vill lägga fram, att Kyrkostyrelsen under perioden 2006–2008 kommer att genomföra samtal och överläggningar med staten om förutsättningarna för kyrkans verksamhet. Kyrkostyrelsen anför att förändringar i nuvarande statliga åtaganden måste klargöras i god tid innan någon ändring görs. Som en av de frågor vilken man avser att diskutera nämns den kyrkoantikvariska ersättningen. Av skrivelsens bilaga, Kyrkofondens styrelses budgetförslag, framgår också på sid. 47 att ovan nämnda överläggningar kommer att förberedas och genomföras.

Överväganden

Enligt utskottets uppfattning är den kyrkoantikvariska ersättningen av vital betydelse för att göra det möjligt att vårda och underhålla det kulturarv, som de kyrkliga kulturminnena representerar. Utskottet konstaterar att ett formaliserat samråd mellan Svenska kyrkan och staten finns för frågor om de kyrkliga kulturvärdena. I en överenskommelse från år 2000 regleras bl.a. att regelbundna avstämningar skall genomföras för att se vilka resultat, som uppnåtts med stöd av den kyrkoantikvariska ersättningen, och vilka framtida behov av ersättning som finns för att vidmakthålla det kyrkliga kulturarvet. Avstämningen skall ske med början år 2009. Utskottet förutsätter att Svenska kyrkan tydligt markerar vilket stort värde den kyrkoantikvariska ersättningen har för att man på ett acceptabelt sätt skall kunna vårda de kyrkliga kulturminnena; kyrkobyggnader, kyrkotomter, kyrkliga inventarier och begravningsplatser.

Utskottet noterar att Kyrkostyrelsen i skrivelsen KsSkr 2005:1 särskilt markerat att samtal med staten om den kyrkoantikvariska ersättningen är prioriterade.

Utskottet har slutligen noterat att samtal mellan Svenska kyrkan och staten har genomförts innevarande höst, vid vilket tillfälle Kyrkostyrelsen givits möjlighet att utveckla kyrkans inställning rörande den kyrkoantikvariska ersättningen.

Med de kanaler som finns för att delge staten Svenska kyrkans syn på den kyrkoantikvariska ersättningen och de samtal som redan förts är det utskottets mening att motionen skall avslås.

Uppsala den 29 september 2005

På Kyrkorättsutskottets vägnar

Lars Johnsson

Göran Oscarsson

Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Anna-Maria Björkman, Jösta Claeson, Mari Lönnerblad, Jan-Erik Forsberg, Lennart Andersson, Carl Korch, Gunilla Andersson, Stig-Göran Fransson, Inger Lif, Alvar Gahm, Inger Dafgård, Lennart Tildemyr, Karl-Gunnar Svensson och Ulla Eriksson.

Biskop Ragnar Persenius har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageAlla betänkandenNext Page