Arbete med att förebygga självmord

Två motionärer föreslår bland annat att Svenska kyrkans möjligheter att samarbeta med organisationer och nätverk som arbetar med att förebygga självmord ska utredas. Vidare föreslår de att man ska undersöka möjligheterna att stimulera stift och församlingar att starta projekt om frågor som rör förebyggande av självmord.

Kyrkomötet konstaterar att arbete redan bedrivs inom detta område men att ytterligare insatser behövs. Kyrkomötet beslutar därför att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utreda vad Svenska kyrkan kan göra för att bidra till att förebygga självmord. I den ena av motionerna föreslås även regeringskontakter i ärendet. Detta avslås av Kyrkomötet.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:107 av Eva Nyman om program för förebyggande av självmord

Motion till Kyrkomötet 2005:17 av Daniel Tisell om samverkan för att förebygga självmord

Kyrkolivsutskottets betänkande 2005:8 Suicidprevention