Partiella samfälligheter

Två motioner till Kyrkomötet efterlyser möjligheten att bilda partiella samfälligheter, det vill säga samfälligheter som syftar till att ta hand om vissa uppgifter som till exempel lönehantering och begravningsverksamhet. Möjligheten att bilda den här typen av samverkansform försvann i samband med relationsförändringen till staten år 2000. Just nu pågår en utredning om möjligheten att bilda samfälligheter för bland annat underhåll av kyrkor och begravningsverksamhet. Likaså diskuteras frågan inom ramen för det nya projektet ”Ökad samverkan inom Svenska kyrkan”. I avvaktan på dessa utredningar avslår Kyrkomötet motionerna.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:31 av Sten Bergström om partiella flerpastoratssamfälligheter

Motion till Kyrkomötet 2004:32 av Urban Gibson och Ulla Eriksson om partiella samfälligheter för begravningsverksamhet

Organisationsutskottets betänkande 2004:9 Partiella samfälligheter