Organisationsutskottets betänkande
Partiella samfälligheter

O 2004:9

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas två motioner som syftar till att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att lägga fram förslag till ändringar i kyrkoordningen som möjliggör bildandet av partiella samfälligheter. Utskottet föreslår att motionerna avslås eftersom de nu aktualiserade frågorna redan är föremål för utredning.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att

1. avslå motion 2004:31.

2. avslå motion 2004:32.

Redogörelse för ärendet

Motionerna

Motion 2004:31 av Sten Bergström, Partiella flerpastoratssamfälligheter

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att lägga fram ett förslag till ändring i kyrkoordningen, innebärande att församlingarna inom flera pastorat får bilda en samfällighet som inte är total, för att sköta en eller flera ekonomiska församlingsangelägenheter.

Motion 2004:32 av Urban Gibson och Ulla Eriksson, Partiella samfälligheter för begravningsverksamhet

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att till nästa års kyrkomöte lägga fram förslag till ändrad lydelse av kyrkoordningen så att partiella samfälligheter för begravningsverksamhet kan inrättas inom Svenska kyrkan.

Utskottet

Bakgrund

I och med kyrkoordningens tillkomst upphörde möjligheten att bilda s.k. partiella flerpastoratssamfälligheter. Det enda undantag som tilläts var att den samfällighetsbildning som sedan länge funnits i Visby stift fick vara kvar. Samfälligheten, benämnd Samfälligheten Gotlands kyrkor, hade till uppgift att ansvara för underhållsåtgärder på kyrkorna i Visby stift.

I 2 kap. 12 § kyrkoordningen återfinns undantagsbestämmelsen om Samfälligheten Gotlands kyrkor. Av bestämmelsen framgår att för det ekonomiska ansvaret för kyrkobyggnaderna i stiftet får det finnas en samfällighet som omfattar samtliga församlingar i stiftet. Enligt bestämmelsen får en sådan samfällighet ändras eller upplösas genom beslut av stiftsstyrelsen om samtliga församlingar i stiftet har samtyckt till det eller om det finns synnerliga skäl. Kyrkoordningens beskrivning av samfällighetens befogenheter är allmänt hållen och möjliggör därmed för alternativa lösningar både vad gäller organisation och ansvarsområde. Kyrkostyrelsen har i enlighet med bestämmelsen utfärdat närmare bestämmelser för samfälligheten, SvKB 1999:15.

Frågan om möjlighet att i andra stift än Visby bilda samfälligheter för underhåll av kyrkor behandlades vid 2003 års kyrkomöte. Kyrkomötet biföll på Organisationsutskottets hemställan i betänkande O 2003:3 en motion som syftade till att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utreda frågan.

I enlighet med Kyrkomötets beslut har en utredare fått i uppdrag att utreda frågan om möjlighet att bilda samfälligheter för underhåll av kyrkor. Utredarens uppdrag har dessutom utvidgats till att även omfatta andra behov av partiella samfälligheter som kan uppkomma, såsom begravningsverksamheten. Utredaren beräknas lägga fram sitt förslag i november 2004.

Frågan om partiella samfälligheter diskuteras även inom ramen för projektet Ökad samverkan inom Svenska kyrkan. Projektet, som sker i samverkan mellan Svenska kyrkans församlingsförbund och kyrkokansliet, räknar med att presentera ett förslag till utgången av år 2005.

Överväganden

Utskottet är införstått med de problem som aktualiseras i motionerna och delar motionärernas uppfattning att det föreligger ett antal frågor kring vilka församlingarna borde ges möjlighet att samverka. I motion 2004:32 framhålles särskilt begravningsverksamheten som en sådan verksamhet där samverkan i partiella samfälligheter borde kunna ske. Utskottet är väl medvetet om att det innebar en organisatorisk förenkling när möjligheten att bilda partiella samfälligheter upphörde, men finner, i likhet med sitt ställningstagande vid 2003 års kyrkomöte, att det är tillfredsställande att frågan om möjlighet att bilda partiella samfälligheter nu utreds. I likhet med motionären till motion 2004:31 konstaterar utskottet att samverkan visserligen kan ske i andra former än genom partiella samfälligheter, men att reglerna om mervärdeskatt ofta utgör ett hinder för sådan samverkan. Utskottet utgår nu från att den av Kyrkostyrelsen tillsatta utredaren och även det samverkansprojekt som pågår mellan Svenska kyrkans församlingsförbund och kyrkokansliet prövar de frågeställningar som uppmärksammas i motionerna 2004:31 och 2004:32. Eftersom de nu aktuella frågorna redan är föremål för utredning saknas anledning att tillstyrka bifall till motionerna. Motionerna bör därför avslås.

Uppsala den 16 september 2004

På Organisationsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Lena Källgren Rommel

Närvarande:  Evert Josefsson, ordförande, Birgitta Björner, Börje Henriksson, Inger Wernersson, Lars Öhlén, Torgny Larsson, Hans G Erikson, Sven-Olof Karlsson, Kristina Lundgren, Maj-Vis Hultén, Ulla Rickardsson, Tomas Forsner, Per Lindberg, Stefan Landmark och Susann Torgerson.

Biskop Hans Stiglund och biskop Tony Guldbrandzén har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageAlla betänkandenNext Page