Nej till våld mot kvinnor

Våld mot kvinnor är ett av vårt samhälles stora problem. Inom Svenska kyrkan och dess internationella nätverk görs mycket för att motverka våld mot kvinnor och för att bli bättre på att möta kvinnor som på något sätt är utsatta för våld. Det arbetet måste fortsätta.

Med utgångspunkt från en motion beslutar Kyrkomötet att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att sprida den kunskap och erfarenhet som finns inom kyrkan, i Sverige och internationellt, för att på så sätt stärka nätverksarbetet. I uppdraget ingår också att granska Svenska kyrkans utbildningar för att se till att frågor om våld mot kvinnor finns med i utbildningsplanerna.

Skrivelse/Motion

Motion 2004:40 av Gun Andersson m.fl. om Kyrkornas nej till våld mot kvinnor

Ekumenikutskottets betänkande 2004:4 Kyrkornas nej till våld mot kvinnor

Kyrkornas nej till våld mot kvinnor