Lokala initiativ inom internationell mission och diakoni

Det internationella arbetet behöver mÀnniskor som engagerar sig frivilligt och i sina hemförsamlingar. MÀnniskors kreativitet mÄste fÄ komma till uttryck och Àr ett viktigt komplement till det arbete som utförs gemensamt i Svenska kyrkan. Ibland kan det uppstÄ spÀnningar mellan lokala initiativ och det arbete som hela Svenska kyrkan har Ätagit sig. Kyrkomötet menar att det Àr vikigt för dem som arbetar med Svenska kyrkans internationella arbete pÄ nationell nivÄ att vara flexibla och lyhörda i relationen till stift och församlingar. DÀrför beslutar Kyrkomötet att Kyrkostyrelsen ska informeras om vikten och betydelsen av att frÀmja lokala initiativ inom internationell mission och diakoni.

HÀr kan du klicka dig fram till den/de motioner eller skrivelser som föranlett beslutet, betÀnkandet som utförligare behandlar Àmnet samt det formella beslutet.

Skrivelse/Motion

Motion 2004:34 av Kerstin Bergman om lokala initiativ inom internationell mission och diakoni

BetÀnkande

Ekumenikutskottets betÀnkande 2004:3 Lokala initiativ inom internationell mission och diakoni