2004:34
av Kerstin Bergman
Lokala initiativ inom internationell mission och diakoni

Mot 2004:34

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen till känna vikten och betydelsen av att främja lokala initiativ inom internationell mission och diakoni.

Svenska kyrkans mission och Lutherhjälpen finns för att stödja församlingarnas arbete med yttre mission och diakoni. De bistår med råd och dåd när det gäller utbildning, som arbetsgivare för utlandspersonal, utbyten och besök och information. Inte minst kontrollerar de de ekonomiska mellanhavandena mellan Svenska kyrkan och dotterkyrkorna samt ”hjälpmedlen”.

Under mången kyrkomötesöverläggning och hearing har riktningen nerifrån och upp i denna organisation aktualiserats och betonats: Den nationella nivån är till för de lokala församlingarna (och i någon mån stiften) och skall kanalisera deras engagemang på bästa sätt. Inte tvärtom.

Det ligger därför makt uppå att den nationella nivån är ytterligt lyhörd gentemot församlingarnas önskemål, så att entusiasm som väckts kanske genom en utbytesresa till en vänförsamling eller rentav individuella kontakter inte släcks och går förlorad. Goda idéer och eldsjälar är Andens tydligaste uttryck, utan vilka mission och diakoni dör. Det är den nationella nivåns uppgift att kanalisera sådana idéer och engagemang och förädla dem till uthålligt och kvalitativt högtstående mission och diakoni.

Av eldsjälarna på lokal nivå upplevs inte alltid systemet så som ovan tämligen utförligt beskrivits. (Ett bra exempel är sol-el i SKM:s historia.) Problemet blir allt större ju lättare och vanligare det blir att resa i hela världen. Kontakter knyts via både vänstift, vänförsamlingar och personliga kontakter. Det är livsviktigt att dessa kontakter tas till vara och utvecklas. Därför måste på den nationella nivån större beredvillighet uppbringas och rutinerna förenklas för att organisera projekt efter församlingars och enskilda gruppers önskemål och förutsättningar.

Linköping den 6 juli 2004

Kerstin Bergman