Motion till ombudsmötet

1998:526

av Reidar Gustafsson

om mål- och rambudget för SFRV:s verksamhet
1999-2001

OMot 1998:526

Med anledning av StSkr 1998:501

I rubricerade skrivelse till ombudsmötet framlägger SFRV:s styrelse förslag till mål- och rambudget för åren 1999-2001. Det är ett gediget och genomarbetat programförslag för Svenska kyrkans målinriktning för de kommande tre åren som framlägges. Samtidigt lägger styrelsen ett förslag till rambudget. Dock gäller detta bara för det kommande året. Enligt tidigare behandling i ombudsmötet har man hos styrelsen begärt budgetförslag, som omfattar mer än bara ett år. Den nu föreliggande budgetskrivelsen avviker från detta krav.

Som skäl anger styrelsen i sin skrivning, att man inte finner det meningsfullt att förelägga ombudsmötet ett budgetförslag som omfattar åren efter den beslutade relationsändringen. Detta förefaller vara ett konstigt resonemang. Svenska kyrkan skall alltså bedriva verksamhet efter 1 januari 2000 utan att de ekonomiska förutsättningarna har diskuterats vid 1999 års ombudsmöte eller kyrkomöte? Det verkar mycket konstigt. Ombudsmötet/kyrkomötet kan, vad jag förstår, inte utfärda någon "in blanco"-check för verksamhetens bedrivande år 2000. Ett preliminärt budgetförslag för 2000 bör tas fram och föreläggas 1999 års ombudsmöte/kyrkomöte för diskussion och beslut.

Med det ovan anförda hemställer jag

att ombudsmötet hos SFRV:s styrelse begär framtagande av ett preliminärt budgetförslag till 1999 års ombudsmöte/kyrkomöte för beslut.

Älvsbyn den 8 juli 1998

Reidar Gustafsson