Fråga i ombudsmötet

om stipendiefonder för kompetensutveckling

OFråga 1998:503

Till SFRV:s styrelse

Vid 1997 års ombudsmöte väckte undertecknad en motion i ärendet.

SFRV:s styrelse redovisar i verksamhetsberättelsen (sid 61), med anledning av utskottets önskan att detta borde utredas grundligt, att man dels skickat den till Utbildningsnämnden för beaktande vid utvärderingen av utbildningsreformen, dels överlämnat den till personalutredningen.

I den utvärdering av utbildningsreformen som kommit ombudsledamöterna till del har jag ej funnit något om motionens förslag.

Enligt verksamhetsberättelsen finns det "vissa förslag" i kyrkoordningsförslaget, medan personalutredningen säger att rätten till kompetensutveckling och finansiering av denna ligger utanför deras utredningsområde. Man hänvisar endast till kollektivavtal. Jag har i övriga delar inte heller funnit några förslag i frågan.

Mina frågor är:

1. Vilka reella förslag läggs i kyrkoordningsförslaget?

2. Eftersom SFRV anser frågan slutbehandlad blir min fråga: på vilket sätt kommer ombudsmötets önska om utredning att tillgodoses?

Tomas Forsner