Läronämndens yttrande

1998:509

med anledning av motioner om församlingens grundläggande uppdrag

Ln 1998:509

Till läronämnden har för yttrande överlämnats OMot 530 och 533 om församlingens grundläggande uppdrag.

I förslaget till den kommande kyrkoordningen beskrivs församlingens grundläggande uppdrag som att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Det är angeläget att Svenska kyrkan på alla nivåer bearbetar frågor om vad "mission" i betydelsen kyrkans sändning innebär i den svenska miljön och internationellt.

Uppsala den 11 augusti 1998

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Tord Harlin, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup, Astrid Andersson Wretmark.