Previous PageTable Of Contents

om prästernas anställningsförhållanden efter relationsändringen år 2000

KMot 1998:55

Med anledning av RegSkr 1998:1

I Regeringens skrivelse till kyrkomötet 1998:1 behandlas också frågan om Svenska kyrkans personal och ges förslag till Lag om Svenska kyrkans personal vid relationsförändringen mellan staten och Svenska kyrkan den 1 januari 2000.

Härmed inkluderas också prästerna, vars tjänster från och med år 2000 inte längre blir statligt reglerade anställningar. Ny arbetsgivare förutsätts utifrån LAS och den särskilda lagen om införande av Lag om Svenska kyrkan för församlingsprästernas del bli församlingarna. Utgångspunkten är att arbetsgivarfunktionerna för dem som innehar prästtjänster redan i dag är uppdelade mellan stat och kyrkokommun, och att övervägande skäl talar för att staten därvid endast agerar som ställföreträdare.

Denna utgångspunkt kan ifrågasättas. Prästtjänsterna regleras i sak av Kyrko-lagen, stiftad av riksdagen. Avlöningsförmåner behandlas av regeringen eller den myndighet regeringen bestämt. Stiftsstyrelsen utövar på riksdags och regerings uppdrag beslutsfunktioner vad gäller antal prästtjänster. Domkapitlen fastställer tjänsternas innehåll, behörighetsprövar, vidtar disciplinåtgärder, utövar arbetsmiljöansvar m.m. Utifrån detta torde Kyrkolagens formulering "domkapitlet som arbetsgivare" (KL 34 kap, 11 §) vara motiverad.

Den grundläggande utgångspunkten för hela kyrka-statreformen var att Svenska kyrkans identitet skulle bevaras. Till denna har alltsedan Kristi kyrka tog gestalt i vårt land hört en episkopal struktur, som också innefattat att prästerskapet varit knutna till stift och biskop. Stiftet kallar, viger och sänder ut präster, även om församlingar tillsätter och avlönar. Stiftet har därför också tagit ansvar för sina vigda tjänare och gör och har möjlighet och uppdrag därtill också i dag, t.ex. genom fortbildning, beviljande av ledigheter, omplaceringar, disciplinåtgärder, inplacering på vikariat etc. Detta är till hjälp för församlingarna och ger möjligheter som den enskilda församlingen inte har.

De många tendenser till omstrukturering av Svenska kyrkan i kongregationalistisk riktning som skett borde inte förstärkas genom en flyttning av arbetsgivarfunktionerna till lokalplanet. Också en rätt balans vad gäller den s.k. dubbla ansvarslinjen kan därmed äventyras.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställes därför

att kyrkomötet i yttrande över Regeringens skrivelse 1998:1 föreslår att i Lag om Svenska kyrkans personal skall fastställas, att de rättigheter och skyldigheter på grund av de anställningavtal och anställningsförhållanden som gäller för innehavare av prästtjänster vid tidpunkten för relationsändringen övergår till det stift inom Svenska kyrkan i vilket prästtjänsterna är inrättade.

Göteborg den 22 juli 1998

Hans-Olof Hansson