Motion till kyrkomötet

om villkor för prästvigning

KMot 1998:52

Med anledning av CsSkr 1998:5

Kyrkomötet 1997 begärde att Centralstyrelsen skulle utarbeta ett förslag till en kungörelse av vilken skulle framgå att endast den som bejakade giltigheten i kvinnors och mäns prästvigning och sakramentsförvaltning finge antas till prästexamen. I Centralstyrelsens skrivelse 1998:5 föreslås nu kyrkomötet anta två förslag till ändring av kyrkliga kungörelser, dels SKFS 1989:8 med formuleringen

Domkapitlet får ... bara förklara den behörig att utöva det kyrkliga ämbetet som präst som ... 2. har förklarat sig beredd att fullt ut tjänstgöra med andra präster i Svenska kyrkans gudstjänster

dels SKFS 1991:15 med formuleringen

Behörig att avlägga prästexamen är den som ... 3. har förklarat sig beredd att fullt ut tjänstgöra med andra präster i Svenska kyrkans gudstjänster

Att "fullt ut tjänstgöra med andra präster i Svenska kyrkans gudstjänster" är uppen-barligen inte samma sak som "att bejaka giltigheten i kvinnors och mäns prästvigning och sakramentsförvaltning", även om Centralstyrelsen skriver att uttrycket skall tolkas så. Den föreslagna formuleringen är hämtad från förordningen SFS 1998:841 om ändring i förordningen om biskops- och prästtjänster, vilken gäller från den 1 januari i år.

Tillämpningen av denna förordning, som avser behörighet till kyrkoherdetjänst, bereder domkapitlen avsevärda svårigheter. Flera präster, vars negativa inställning till tjänstgöring tillsammans med kvinnliga präster är väl känd, skriver utan betänkligheter under "nonsensformuleringen" att "fullt ut tjänstgöra med andra präster" - det står ju inte alla andra präster! I något fall har underskriften motiverats med att kvinnor inte kan vara präster - det står ju inte kvinnliga präster! Domkapitlen är dagligen tvingade att behörigförklara dessa präster. Detta visar att beredskapen till samarbete bör prövas som en del av skicklighetsbedömningen. I behörighetsprövningen hör den inte hemma.

Regeringen har således utfärdat en förordning som inte fått avsett resultat. Kyrko-mötet bör därför inte anta förslag till kungörelser med samma olämpliga formulering. Centralstyrelsens förslag till kungörelser bör därför avslås.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställes

att kyrkomötet avslår i CsSkr 1998:5 intagna förslag till kyrkliga kungörelser.

Brännön den 24 juli 1998

Hans-Olof Andrén