1998:33

om ombud inom begravningsverksamheten

KMot 1998:33

Med anledning av RegSkr 1998:1

I rubricerade skrivelse föreslås att länsstyrelserna skall utse ombud med uppgift att granska hur församlingarna tar tillvara de icke kyrkotillhörigas intressen. Ombuden skall ges tillgång till samtliga handlingar som rör begravningsverksamheten samt ha närvarorätt vid sammanträden då frågor om verksamheten behandlas. Detta förslag bör inte genomföras.

I skälen till förslaget räknar regeringen upp den lagstiftning som för närvarande styr begravningsverksamheten. Denna lagstiftning kommer att gälla även efter år 2000. Enligt denna är länsstyrelsen redan idag besvärsinstans för den som anser sig förfördelad. Många remissinstanser avstyrker förslaget just av dessa skäl. Dessutom kan man fundera över den särbehandling som de kyrkotillhöriga utsätts för om förslaget genomförs. För dessa finns inget förslag om särskilda ombud. Resonemanget om rösträtt och valbarhet saknar relevans i detta sammanhang.

En annan fundering som infinner sig är hur förslaget skall värderas gentemot religionsfrihetslagen. Som jag ser det måste, i så fall, ombuden efterfråga hos människorna hur de skall representera deras religionshemvist. Detta torde strida mot ovan angivna lagstiftning.

Med hänvisning till det ovan anförda hemställer jag

att kyrkomötet med avslag på regeringens skrivelse i denna del ger regeringen tillkänna vad i motionen anförs.

Älvsbyn den 10 juli 1998

Reidar Gustafsson