Organisationsutskottets betänkande

1998:5

Kyrkomötets lokalisering m.m.

KO 1998:5

Till organisationsutskottet har för beredning hänvisats motionerna:

1998:11 av Gösta Äng och Börje Finnstedt i vilken hemställs

att kyrkomötet till kommande år planerar och beslutar att avhålla kyrkomötet i riksdagshuset i Stockholm

1998:20 av Erna Arhag m. fl. i vilken hemställs

1. att kyrkomötet hos Centralstyrelsen begär att en utredning tillsätts med uppgift att utreda och ge förslag så att kyrkomötets sammankomster från år 2000 flyttas från provisoriet i Sigtuna till en plats som kan erbjuda ändamålsenliga och arbetsmiljömässigt godkända och bra lokaler för kyrkomötets uppgifter

2. att kyrkomötets presidium blir representanter i begärd utredning.

Motionerna

I motionen 1998:11 framhålls, att riksdagshusets lokaler är anpassade till ett arbete som är organiserat på samma sätt som kyrkomötesarbetet och att Stockholm för de flesta kyrkomötesledamöter är en mer centralt belägen plats än Sigtuna. Motionärerna har vid kontakt med riksdagsledamöter och statsråd funnit att kyrkomötet, förutsatt intresse från riksdagens sida och planering, skulle kunna samlas i riksdagshuset trots att riksdagen numera skall ha möjlighet att samlas under annan tid än ordinarie riksdagstid.

I motionen 1998:20 påpekas inledningsvis, att kyrkomötets placering i Sigtuna uppgetts vara ett provisorium i avvaktan på en bättre och permanent lösning. I Sigtuna har ledamöterna fått känna av många slags olägenheter som höga temperaturer, trängsel och besvärligheter vid förflyttningar. I motionen ifrågasätts om yrkesinspektionen och brandmyndigheten skulle godkänna de nuvarande kyrkomöteslokalerna.

Bakgrund

Enligt kyrkomötets arbetsordning (SKFS 1983:4) 3 § beslutar kyrkomötets presidium efter samråd med Centralstyrelsen om platsen för kyrkomötets sammanträden. Centralstyrelsen beslutar efter samråd med kyrkomötets presidium och sekreterare om lokaler till kyrkomötets sammanträden.

Kyrkomötet har haft sina sammanträden i Sigtuna 1992 och från och med 1995. Riksdagens förvaltningskontor har sedan 1995 inte haft möjlighet att hyra ut riksdagslokalerna, då riksmötet numera kan kallas samman även under sommaren. Kyrkomötets placering och Centralstyrelsen ansträngningar för att hitta en annan lösning berörs i Ekonomiutskottets betänkanden 1994 och 1995 (KEo 1994:1, KEo 1995:1). I organisationsutskottets betänkande (KO 1996:2) Decentralisering av kyrkomötets sammanträden framhåller utskottet, att kyrkomötets kostnader bör hållas nere, men att även andra synpunkter bör vägas in vid prövning av frågan. Utskottet ansåg då, att frågan bör övervägas inom ramen för utredningsarbetet om Svenska kyrkans framtida organisation. Vid samma kyrkomöte informerade Stina Eliasson under frågestunden om de samtal som pågick i Uppsala på initiativ av Uppsala kommun med syfte att få till stånd konferenslokaler i Uppsala.

Vid kontakter med kyrkomötets personal har det framkommit att det för i år har anskaffats en ventilationsanläggning för plenisalen. Det bör också påpekas att brandmyndigheten har godkänt användningen av de nuvarande lokalerna för kyrkomötet.

Enligt information från kyrkokansliet är förhandlingarna med Uppsala kommun fortfarande aktuella. Kommunen har i juni i år sänt ett remissförslag till Centralstyrelsen och andra eventuella intressenter angående ett konsert- och kongresshus i Uppsala. Kommunen förväntar sig en avsiktsförklaring om ett framtida utnyttjande av de planerade lokalerna.

I Centralstyrelsens budgetskrivelse till årets kyrkomöte (CsSkr 1998:1) konstateras, att det remitterade kyrkoordningsförslaget innehåller möjligheten att kyrkomötet har två sessioner, vilket kan innebära svårigheter för förläggningen i Sigtuna.

Utskottet

Utskottet konstaterar att riksdagshuset inte längre är ett aktuellt alternativ på grund av riksmötets nya sammanträdestider. Det skulle också, enligt utskottets mening, kunna uppfattas som märkligt, om kyrkomötet efter relationsändringen mellan Svenska kyrkan och staten åter skulle hålla sina sammanträden i riksdagshuset.

Utskottet finner att KMot 1998:20 om arbetsvillkor och arbetsmiljö i kyrkomötet innehåller viktiga synpunkter, som utskottet ansluter sig till. Utskottet vill också fästa uppmärksamheten vid att den nuvarande placeringen är ett provisorium vilket är otillfredsställande för alla parter. Samtidigt vill utskottet framhålla att placeringen i Sigtuna även har fördelar. Jämfört med Stockholm ger Sigtuna bättre möjligheter till sammanhållning och kontakter. Utskottet vill dock påpeka, att det ligger ett symbolvärde i att kyrkomötet kunde samlas i Uppsala.

Utskottet vill slutligen understryka att kostnaderna måste hållas på en rimlig nivå.

Hemställan

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

1. beträffande kyrkomötesplats

att kyrkomötet avslår motion 1998:11.

2. beträffande arbetsvillkor och arbetsmiljö i kyrkomötet

att kyrkomötet ger Centralstyrelsen tillkänna vad utskottet har anfört.

Sigtuna den 21 augusti 1998

På organisationsutskottets vägnar

Birgitta Johansson, ordförande

Leena Björstedt

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Inger Krantz, Göte Karlsson, Birgitta Björner, Lars Öhlén, Sten-Åke Engdahl, Fredrik Sidenvall, Runar Patriksson, Ann Larsson, Bengt Englund, Stig-Göran Fransson, Christina Åkerlund, Margareta Holmberg, Kristian Nylund och Annette Lundquist Larsson.

Biskopen Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.