Ekumenikutskottets betänkande 1996:503
Om slakt enligt judisk och muslimsk ordning
Till ekumenikutskottet har hänvisats motion OMot 1996:531 av Vivianne Wetterling.
Motionen
Motionären vill se ett förnyat agerande i frågan om alternativa metoder för slakt enligt
judisk respektive muslimsk lag utifrån det uppdrag som 1994 års ombudsmöte beslöt. Efter
påstötning vid 1995 års ombudsmöte finns enligt motionären skäl att aktualisera frågan på
nytt.
I motionen hemställs
att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen hos regeringen anhåller om en förnyad, samlad
prövning av alternativa metoder till den slaktmetod som innebär att slaktdjuret inte bedövas
före slakt; en metod som är förenlig med djurskyddslagen, religionsfrihetslagen och annan
svensk lagstiftning.
Läronämnden
Läronämnden har yttrat sig över motionen (Ln 1996:506). Yttrandet bifogas som bilaga 1.
Bakgrund
1994 års ombudsmöte beslöt hos regeringen begära "en förnyad, samlad, prövning av
frågan om alternativa metoder för slakt enligt judisk och muslimsk ordning vilka är
förenliga med religionsfrihetslagen, djurskyddslagen och annan svensk lag" (Oskr
1994:501, OF 1994:506).
I församlingsutskottets betänkande refereras bl.a. Jordbruksverkets rapport 1992:37 Slakt
av obedövade djur. Verkets arbetsgrupp menade att religionsfrihetsaspekten inte kan vara
överordnad djurskyddslagen och avvisade därför tanken att medge eventuell dispens från
svensk djurskyddslagsiftnings grundprincip om att husdjur vid slakt skall vara bedövat när
blodet tappas av.
Judiska Centralrådet var mycket kritiskt till rapporten. Man menade att rapporten
koncentrerat sig på djurskyddsfrågan och inte tillräckligt beaktat religionsfrihetsaspekten.
Beskrivningen av slakt enligt judisk ordning ansåg man inte vara fullständig och man
ifrågasatte huruvida vanlig svensk slakt skulle vara mer djurvänlig. Enligt Judiska
Centralrådet hade Jordbruksverket inte heller tagit hänsyn till övriga europeiska länders
regelverk i ärendet.
Även Islamiska Kulturcenterunionen var mycket kritisk med en argumentation snarlik
Judiska Centralrådets.
Diskrimineringsombudsmannen (DO) har i den skrivelse som föranledde regeringens
uppdrag till Jordbruksverket respektive i sitt remissyttrande över rapporten påpekat att
gällande förbud mot skäktning tillkommit som ett resultat av rasistiskt färgade
ståndpunkter och bristfälliga utredningar på 1930-talet. DO ansåg att Jordbruksverkets
rapport inte gav tillräckligt underlag för beslut och att frågan om möjligheterna till judisk
och muslimsk slakt i Sverige därför borde bli föremål för ytterligare och mer ingående
belysning.
Ärkebiskop Bertil Werkström stödde i brev (febr 1989) riktat till regeringen de judiska
trosbekännarnas krav att utföra kosherslakten på det sätt som religion och urgammal
tradition bjuder.
Våren 1994 aktualiserades frågan i den allmänna debatten. Ärkebiskop Gunnar Weman
diskuterade frågan om ett upphävande av skäktningsförbudet i brev till företrädare för
judiska och muslimska trosbekännare. Ett sådant beslut borde ta hänsyn till såväl
djurskydds- som religionsfrihetsaspekter. Under sommaren aktualiserade ärkebiskopen
samma fråga i brev till jordbruksministern, civilministern och kulturministern. En
sammanvägning borde ske mellan den grundlagsskyddade religionsfriheten, djurskyddet,
kulturmönster och traditioner. Arbetet borde ske i dialog mellan berörda departement och
islamiska och judiska församlingar och organisationer.
Utifrån två motioner fattade 1994 års ombudsmöte ovan refererade beslut.
I styrelsens verksamhetsberättelse 1994 (StSkr 1995:502) redovisas skäl att avvakta med
ärendet. EU-inträdet hade gjort det lättare att importera kött slaktat enligt judisk och
muslimsk ordning varför något akut läge inte förelåg. Invandrarpolitiska kommittén hade
fått i uppdrag att "bedöma i vad mån det är möjligt för invandrare att i sitt dagliga liv i
Sverige leva i enlighet med sin religiösa uppfattning". Överläggningar mellan kommittén
och religiösa samfund var aviserade. Därtill noterade styrelsen att Svenska kyrkan fått utse
en ledamot till en expertgrupp inom Europarådet vilken skulle utreda invandrares
möjligheter att lagligt och praktiskt utöva sin religion i Europarådets medlemsstater.
Under frågestunden vid 1995 års ombudsmöte redovisade styrelsen bl.a. att skrivelsen inte
slutbehandlats men att det skulle ske i samband med den invandrarpolitiska kommitténs
arbete. Styrelsen poängterade att det var viktigt att finna en lösning som är förenlig med
både religionsfrihetslagen och djurskyddslagen.
I verksamhetsberättelsen 1995 (StSkr 1996:502) anför styrelsen, utan att något nytt i sak
har skett, att skrivelsen från ombudsmötet var slutbehandlad.
Utskottet
Utskottet konstaterar att någon lösning på frågan inte uppnåtts trots olika åtgärder av
många aktörer. Jordbruksverket har inte vidare följt frågan. Invandrarpolitiska kommittén
har inte redovisat några förslag i sitt slutbetänkande. Under hand har DO,
samarbetsnämnden för statsbidrag till trossamfund (SST), dialoggruppen judar-muslimer-kristna, ärkebiskopen samt företrädare för judiska och muslimska trosbekännare påpekat
för regeringen att ärendet kräver en samlad prövning.
Sverige tillhör den minoritet av Europas länder som inte tillåter skäktning. Enligt utskottets
mening är det nödvändigt att finna en lösning som tillgodoser både religionsfriheten och
djuretiska aspekter i frågan.
Inom Sveriges Kristna Råd (SKR) samordnas bl.a. remissarbetet på Invandrarpolitiska
kommitténs rapport. Där kommer Svenska kyrkan att delta i kritiken mot att utredningen
underlåtit att genomföra sitt uppdrag att "bedöma i vad mån det är möjligt för invandrare
att i sitt dagliga liv i Sverige leva i enlighet med sin religiösa uppfattning". SKR har
hänskjutit frågan om skäktning till dialoggruppen judar-muslimer-kristna. För närvarande
planeras bl.a. seminariedagar för riksdagsledamöter och akademiska kurser.
Sveriges Muslimska Råd har tillskrivit ombudsmötet och begärt stöd för sin ståndpunkt.
Man anser att Svenska kyrkan "har ett historiskt ansvar och möjligheter att påverka det
dagliga livet för kommande generationer".
Judiska Centralrådet ser också ett agerande från Svenska kyrkans sida som mycket
önskvärt.
Av såväl invandrarpolitiska som religionsfrihetsmässiga skäl är det angeläget att frågan får
sin snara lösning i Sverige. Denna bör vara sådan att den tillvaratar olika intressen. Enligt
bl a judiska och muslimska trosbekännares informationer kan man ur veterinärmedicinsk
aspekt både acceptera och stödja skäktning under vissa förhållanden. Här behövs ytterligare
internationellt vetenskapligt informationsutbyte. Utskottet menar att djuretiska och
miljömässiga frågor är viktiga vid en samlad bedömning.
En viktig utgångspunkt för Svenska kyrkans engagemang i ärendet grundas på
religionsfrihetsaspekten och dess tillämpning. Denna utgångspunkt delar Svenska kyrkan
med andra trossamfund. Enligt utskottets mening bör Svenska kyrkan fortsätta att
uppmärksamma frågan inom ramen för SKR som redan nu är engagerat i ett antal
näraliggande frågeställningar.
Hemställan
Med hänvisning till det anförda hemställer utskottet
beträffande slakt enligt judisk och muslimsk ordning
att ombudsmötet med anledning av motion OMot 1996:531 som sin mening ger SFRV:s styrelse
till känna vad utskottet anfört.
Sigtuna 23 augusti 1996
Eskil Jinnegård
Håkan E Wilhelmsson
---
Närvarande: Eskil Jinnegård, ordförande, Rolf Forslin, Maja Larsson, Bo E Nilsson, Nelly
Wallenborg, Bengt-Åke Gustafsson, Evy Jonsson, Ingemar Öberg, Ulla Göransson,
Christina Schnackenburg, Christina Hjertén, Göran Östling, Britta Olinder, Martin
Wihlborg och Susann Torgerson.
Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets arbete.
Bilaga: Ln 1996:506
|