Läronämndens yttrande
1996:506

med anledning av motion om alternativ metod för slakt
enligt judisk/muslimsk ordning

Till läronämnden har för yttrande överlämnats OMot 1996:531.

Läronämnden hänvisar till sitt yttrande Ln 1994:505:

"Diskussionen om så kallad rituell slakt inom judisk och islamisk tradition, shechita respektive halal, berör djupgående moraliska frågor. Fundamentala principer kolliderar. Det gäller religionsfriheten, djurskyddet och öppenheten mot olika kulturer och traditioner. Religionsfriheten är grundlagsskyddad. Djurens lidande bör minimeras. Samhälle och kyrka har att visa öppenhet mot traditioner från andra kulturer.

Det är väsentligt att Svenska kyrkan kommer till större klarhet om sina avvägningar mellan de olika principer som här berörs."

Uppsala den 13 augusti 1996

På läronämndens vägnar

GUNNAR WEMAN

Ragnar Persenius

Närvarande: Ärkebiskop Gunnar Weman, ordförande, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd, biskop KG Hammar, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Henrik Svenungsson, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup.