Motion till ombudsmötet

1996:531

av Vivianne Wetterling
om alternativ metod för slakt enligt
judisk/muslimsk ordning

Ombudsmötet OF 1994:506 hemställde att Stiftelsestyrelsen hos regeringen skulle begära en förnyad, samlad prövning av frågan om alternativa metoder för slakt enligt judisk och muslimsk ordning, som är förenliga med djurskyddslagen, religionsfrihetslagen och annan svensk lagstiftning (motion 1994:538).

Sekretariatet för teologi och ekumenik konstaterade emellertid i beredningen av en skrivelse till regeringen, att det fanns anledning att avvakta resultatet av Svenska kyrkans medverkande under överläggningarna med Invandrarpolitiska kommittén under hösten 1995. Under dessa möten skulle Invandrarpolitiska kommittén på regeringens direktiv bedöma i vad mån det är möjligt för invandrare att i sitt dagliga liv i Sverige leva i enlighet med sin religiösa uppfattning.

I ett brev från Svenska kyrkans församlingsnämnd fick jag beskedet att frågan om s.k. "rituell slakt" inte har diskuterats mellan representanter från Svenska kyrkan och Invandrarpolitiska kommittén vid de tillfällen då Svenska kyrkan varit inbjuden till överläggningarna. Samtal med utredningens sekreterare vid Arbetsdepartementet visar att frågan inte heller tagits upp vid något annat tillfälle, åtminstone inte på ett sådant sätt att det lett till ett beslut som protokollförts.

Därför yrkar jag på att det som ombudsmötet tidigare hänvisat till, nu skall ske.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen hos regeringen anhåller om en förnyad, samlad prövning av alternativa metoder till den slaktmetod som innebär att slaktdjuret inte bedövas före slakt; en metod som är förenlig med djurskyddslagen, religionsfrihetslagen och annan svensk lagstiftning.
Göteborg den 19 juni 1996

Vivianne Wetterling