Kyrkomötet KK 1996:1
Kulturutskottets betänkande
Statlig ersättning för vård av Svenska kyrkans kulturvärden
Till utskottet har för beredning hänvisats KMot 1996:10 av Herbert Sjödin och Stig-Göran Fransson, i vilken hemställs
att Kyrkomötet i framställan till regeringen anhåller om att den statliga ersättningen för
underhåll av kyrkliga kulturvärden konstrueras så, att en långsiktig överenskommelse mellan
stat och kyrka om denna ersättning blir meningsfull även för kyrkan.
Motionen
Motionärerna tar sin utgångspunkt i 1995 års kyrkomötes behandling av regeringens skrivelse
(RegSkr 1995:1) om ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan, i den del som
gäller statlig ersättning för underhåll av Svenska kyrkans kulturvärden. De uppmärksammar
en avgränsning i regeringens proposition till höstriksdagen 1995. Här uttalas att det inte är
rimligt att endast de som tillhör Svenska kyrkan ska bära kostnaderna för bevarandet av
Svenska kyrkans kulturvärden, då detta är av allmänintresse. Samtidigt anser regeringen att
det inte finns något samhällsekonomiskt utrymme för ökade insatser och anger därför som
utgångspunkt att en statlig ersättning ska motsvaras av en minskning i den totalt uttagna
kyrkoavgiften. Riksdagens beslut blev ett stöd för regeringens ställningstagande.
Motionärerna frågar och reflekterar med anledning av ställningstagandena i
regeringspropositionen. Om en statlig ersättning skulle innebära en motsvarande minskning
av kyrkoavgiften för dem som tillhör Svenska kyrkan, så skulle det vara som motionärerna
skriver "till föga glädje för mottagaren/kyrkan". Det är motionärernas mening att en långsiktig
överenskommelse mellan staten och Svenska kyrkan, grundad på förhållanden som rådde
1995-1997 skulle vara "ganska märklig och för kyrkan av tvivelaktigt värde". Det är
motionärernas mening att ett statsbidrag ska vara ett reellt tillskott till Svenska kyrkans
finansiering av kulturvården.
Som en alternativ lösning föreslår motionärerna att de som inte tillhör Svenska kyrkan får
bidra till vården av de kyrkliga kulturvärdena på i princip samma sätt som kan bli aktuellt för
finansieringen av begravningsväsendet efter år 2000.
Kyrkomötet bör, enligt motionen, hemställa hos regeringen om att den reviderar sina grunder
för en överenskommelse med Svenska kyrkan så att den "kan bli meningsfull även för
kyrkan".
Bakgrund
Idag är det främst församlingar och pastorat som med kyrkokommunala medel bekostar
underhåll av Svenska kyrkans kulturhistoriskt värdefulla kyrkor och andra byggnader. Några
statliga bidrag ges inte.
Lagen om kulturminnens m.m. (1988:950) skyddar Svenska kyrkans kulturminnen. Särskilda
bestämmelser finns i fjärde kapitlet och omfattar kyrkobyggnader, kyrkotomter, kyrkliga
inventarier och begravningsplatser.
Kyrkoberedningens förslag att Svenska kyrkan bör få viss ersättning för vård av
kulturhistoriskt värdefull egendom, blev också regeringens enligt skrivelsen till kyrkomötet
1995. Omfattningen och utformningen av en sådan ersättning skulle få utredas vidare. Ett
sådant utredningsarbete pågår.
Flera remissinstanser yttrade sig över kyrkoberedningens förslag. I stort sett alla var positiva
till statligt stöd. Några var kritiska, däribland Riksrevisionsverket som ville ha
förutsättningslös prövning, samt Juridiska fakultetsstyrelsen vid Lunds universitet som
frågade om inte statligt bidrag skulle göra Svenska kyrkan fortsatt beroende av staten. Andra
trossamfund framhöll att även vården av deras kulturhistoriskt värdefulla byggnader behövde
statligt stöd.
I sin skrivelse till kyrkomötet angav regeringen flera skäl för sitt förslag. Man pekade på
kyrkornas ledande plats i kulturarvet. Regeringen skrev att kulturminneslagens skydd bör
behållas vid ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan, samt att en relationsändring
inte bör leda till "försämrade förutsättningar för vård och underhåll av kyrkans
kulturhistoriska värden i framtiden". Vad regeringen senare anförde i sin proposition till
riksdagen, om bevarandet av kyrkliga kulturvärden som en angelägenhet för hela samhället
och svenska folket, fanns med redan i skrivelsen till kyrkomötet. I samma skrivelse återfanns
även inskränkningen med innebörden att överenskommelsen mellan staten och Svenska
kyrkan skulle ha utgångspunkten att den statliga ersättningen skulle motsvaras av en minskad
kyrkoavgiften.
I sin motion KMot 1995:63 till kyrkomötet 1995 tog Dag Sandahl fasta på regeringens
grundhållning att vården av nationens kulturarv delas av hela svenska folket, för att utifrån
den göra samma invändningar som i motion KMot 1996:10. Sandahl hemställde att kyrkomötet
skulle ge regeringen tillkänna att den statliga ersättningen inte skulle vara knuten till
kyrkoavgiftens storlek samt att ett partsammansatt beredningsorgan med möjlighet att
samråda med Kulturarvsutredningen borde tillsättas.
Andra kyrkolagsutskottet skrev i sitt betänkande (2KL 1995:1) att ersättningen från staten inte
borde vara knuten till krav på motsvarande minskning av kyrkoavgiften, och kunde därför
inte tillstyrka regeringens skrivelse i denna del. Utskottet ansåg att en utredning av
kostnaderna för vård av Svenska kyrkans kulturhistoriskt värdefulla egendom borde ha
företrädare från både stat och kyrka. Det lämpliga i att enbart bereda frågan i den statliga
Kulturarvsutredningen ifrågasattes.
Första kyrkolagsutskottet framhöll i sitt yttrande över regeringsskrivelsen att statens
åtaganden måste vara ovillkorligt, vilket borde komma till uttryck i en långsiktig
överenskommelse mellan staten och Svenska kyrkan. Utskottet framhöll också vikten av en
full kostnadstäckning. Liksom Andra kyrkolagsutskottet avvisade man regeringens förslag i
denna del.
Kyrkomötet beslutade att ge regeringen till känna vad Andra kyrkolagsutskottet anfört och att
bifalla motion KMot 1995:63.
Regeringens proposition (RegProp 1995/96:40) till höstriksdagen 1995 redovisade att
Kyrkomötet avvisade förslaget att en statlig ersättning skulle vara knuten till motsvarande
krav på minskning av kyrkoavgiften. Det framgår att regeringen inser att församlingens
skyldighet att iaktta kulturminneslagens bestämmelser ger kostnader som inte bara de som
tillhör Svenska kyrkan ska bära. Som framgår av citat i motionen till årets kyrkomötet vidhöll
regeringen att det inte finns utrymme att öka statens kostnader. Det är regeringens mening att
kopplingen mellan statsbidrag och kyrkoavgift inte rubbar Svenska kyrkans rätt att
självständigt bestämma sitt avgiftsuttag. Formerna för Svenska kyrkans deltagande i ett
statligt utredningsarbete anser regeringen ska övervägas efter beslut i principfrågan om
relationsändring. Riksdagens konstitutionsutskott (1995/96:KU12) accepterade regeringens
konstaterande att ett samhällsekonomiskt utrymme för ökade insatser saknas. Utskottet
hävdade att någon annan ordning skulle innebära att de som tillhör Svenska kyrkan annars
skulle betala dubbelt. Mot detta ställningstagande fanns reservationer i utskottet.
Formerna för statlig ersättning för underhåll av Svenska kyrkans kulturvärden övervägs för
närvarande i Kommittén avseende det kyrkliga kulturarvet, som är en av statens utredningar
om ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan. Samma utredning har uppdraget att
behandla frågan om det statliga bidragets relation till kyrkoavgiften. I direktiven för
kommittén anges att förslagen som läggs fram ska vara statsfinansiellt neutrala. Regeringen
har för övrigt uttalat att hela reformen för ändrade relationer mellan staten och Svenska
kyrkan ska vara statsfinansiellt neutral.
Den grupp som i Svenska kyrkan utreder ekonomi och egendom har meddelat att man följer
det statliga utredningsarbetet. De kyrkliga utredarna anser sig ha god insyn i det pågående
arbetet på den statliga sidan.
Utskottet
Motion 1996:10 kan sägas ta upp två delfrågor. Den ena handlar om kvittningen av en statlig
ersättning emot kyrkoavgiften. Den andra om i vilken form en statlig ersättning ska utgå.
Motionärernas scenario om hur man från den statliga sidan skulle gå till väga för att kvitta
statlig ersättning och kyrkoavgift är inte det enda. Ett annat skulle kunna vara en lagstiftning
som ålägger Svenska kyrkan att sänka kyrkoavgiften i ett övergångsskede.
I regeringens proposition om ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan angavs
"samhällsekonomin" som en begränsning för ersättning. I direktiven till Kommittén avseende
det kyrkliga kulturarvet anges att förslag om statliga bidrag inte får belasta statens finanser.
Den förändrade formuleringen kan uppfattas som ett uttryck för ett ställningstagande vilket än
mindre tar hänsyn till vad kyrkomötet 1995 anförde.
Kulturutskottet finner inte att det finns skäl att revidera kyrkomötets ställningstagande från
1995 i denna fråga. Till samma slutsats kommer vid årets kyrkomöte både Andra
kyrkolagsutskottet och Ekonomiutskottet, vilket framgår av deras bilagda yttranden (2KL
1996:1y och KEo 1996:2y). De kyrkliga byggnaderna gestaltar en kyrklig historia som utgör
en betydande del av den svenska historien. Vården av kyrkliga kulturvärden är därför en
allmän angelägenhet. Utskottet beklagar därför att kyrkomötet ännu inte fått gehör för att den
långsiktiga överenskommelsen ska, som motionärerna skriver, "bli meningsfull även för
kyrkan".
Vad som från regeringens och riksdagens sida sagts om en minskning av kyrkoavgiften i
förhållande till statlig ersättning kan ses som en begränsning av Svenska kyrkans rätt till
självbestämmande.
Utskottet anser att principen om en allmän finansiering av Svenska kyrkans kulturvärden ska
vara överordnad utgångspunkten om statsfinansiellt neutrala förslag. Kyrkomötets beslut i
frågan 1997 ska gälla.
Hemställan
Utskottet hemställer
att mötet med anledning av KMot 1996:10 som sin mening ger regeringen tillkänna vad
utskottet anfört.
Sigtuna den 26 augusti 1996
På kulturutskottets vägnar
Anders Reinholdsson
Martin Garlöv
---
Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Inger
Strömberg, Monica Köpsén, Ann-Christine Andersson, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Sten Lundgren, Iwan Andersson, Christina Molander, Margareta
Wachmeister, Helena Tengstrand och Vivianne Wetterling.
Biskop Claes-Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggningar.
Bilaga 1: 2:a Kyrkolagsutskottet, KK1.B1
Bilaga 2: Ekonomiutskottet, KK1.B2
|