Motion till kyrkomötet
1996:10
av Herbert Sjödin och Stig-Göran Fransson
om ersättningen för underhållet av de kyrkliga kulturvärdena
Vid behandlingen av regeringens skrivelse till fjolårets kyrkomöte (RegSkr
1995:1) om ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan uttalade
kyrkomötet bl.a. följande om de kulturhistoriska värdena: "Vården av den
kulturhistoriskt värdefulla kyrkliga egendomen är (en) fråga om ett
ömsesidigt
åtagande mellan staten och Svenska kyrkan. Den kan, som det framhålls i
regeringens skrivelse, inte endast åvila dem som tillhör Svenska kyrkan. Det
gemensamma åtagandet bör komma till uttryck i en långsiktig
överenskommelse mellan staten och kyrkan. . . . Ersättningen från staten
bör
inte vara knuten till krav på motsvarande minskning av kyrkoavgiften."
(2 KL 1995:1, under "Kulturhistoriska värden")
I regeringens proposition till höstriksdagen 1995 framhålles beträffande
bevarandet av de kyrkliga kulturvärdena: "Det är inte rimligt att den totala
kostnaden för detta allmänintresse bärs endast av Svenska kyrkans
medlemmar. . . . Det kan därför vara rimligt att ge församlingarna viss
ersättning för underhållet av de kyrkliga kulturvärdena. . ." (RegProp
1995/96:80 s. 40). Dock finner regeringen att "Med hänsyn till det ekonomiska
läget finns inte något samhällsekonomiskt utrymme för ökade
insatser att
vårda kulturhistoriskt värdefull kyrklig egendom. En utgångspunkt för
det
fortsatta utredningsarbetet skall därför vara att Svenska kyrkans
sammanlagda uttag av kyrkoavgift minskas i totalt samma omfattning som
den statliga ersättningen."
Riksdagen följde regeringens förslag. (Riksd. snabbprot. 8 december 1995
s. 28) För den statliga utredning som sedan tillsattes för frågor om vården
av
kulturhistoriskt värdefull kyrklig egendom och de kyrkliga arkiven anges i
direktiven (Dir. 1995:162 s. 14 ff) som en av utgångspunkterna: "Svenska
kyrkans sammanlagda uttag av kyrkoavgift skall minskas i totalt samma
omfattning som den statliga ersättningen för vården av kulturminnena
uppgår
till."
Regeringens märkliga ställningstagande i denna fråga ger osökt
anledning
till åtskilliga frågor och reflexioner.
I nuläget täcks kostnaderna för kyrkobyggnader och underhåll av
kyrkobyggnader framför allt av församlingarna själva genom
församlingsskatten. Statens budget belastas således inte med kostnader för
detta underhåll. Den föreslagna ordningen att en statlig ersättning ges för
den
kulturhistoriska delen av kyrkans byggnads- och underhållskostnader
samtidigt som kyrkans sammanlagda uttag av kyrkoavgift minskas med ett
belopp, som motsvarar den statliga ersättningen, torde i praktiken komma att
medföra det förhållande som gäller redan i dag, nämligen att
kyrkan får stå för
de aktuella kostnaderna. Detta hänger samman med att
församlingarna/pastoraten visserligen kommer att få statsbidrag, men på
riksplanet kommer kyrkan att få återbetala motsvarande belopp till staten.
En ordning för statsbidrag, så som föreslagits, kan givetvis te sig genialisk
för staten, men är av föga glädje för mottagaren/kyrkan. I sak
kommer staten
inte att svara för någon ersättning alls till kyrkan för
ändamålet i fråga. Vad
som i regeringspropositionen sägs (s. 40) att "viss ersättning" skall lämnas
från staten till kyrkan för underhållet av de kyrkliga kulturvärdena
innebär i
praktiken ingen ersättning alls, med andra ord blir resultatet just det som
enligt regeringspropositionen inte är rimligt, nämligen att "den totala
kostnaden för detta allmänintresse bärs endast av Svenska kyrkans
medlemmar".
Regeringen förutsätter samtidigt att det på denna grund ingås en
överenskommelse om ersättning. Mot bakgrund av vad som ovan sagts
måste man fråga: Vad är det för mening att teckna en
överenskommelse om
en ersättning som i realiteten inte är någon ersättning?
Vidare framhåller regeringen, att denna överenskommelse skall vara
"långsiktig". Propositionen lades fram 1995 och hänvisningen till statens
prekära ekonomiska läge avser förhållanden 1995--1997. Det är
denna
trängda situation som är grunden för regeringens avvisande av
kyrkomötets
ställningstagande i fråga om den aktuella ersättningen och dess koppling till
motsvarande minskning av kyrkoavgiften.
En överenskommelse om ersättning avses komma att gälla för
lång tid
framåt, samtidigt som dess motivering och konstruktion grundas på
förhållanden som rådde åren 1995--1997. Även ur den synpunkten
ter sig en
överenskommelse på de villkor, som statsmakten erbjuder, ganska märklig
och för kyrkan av tvivelaktigt värde. Det troliga är snarast, att
överenskommelsens grundval riskerar att vara i det närmaste inaktuell redan
när överenskommelsen skall träda i kraft.
Inom parentes sagt finns enligt undertecknades förmenande en alternativ
möjlighet att lösa frågan om hur även icke-kyrkotillhöriga kan
bidra med sin
andel i det för alla medborgare, kyrkotillhöriga såväl som
icke-kyrkotillhöriga,
gemensamma ansvaret för vården av kyrkliga kulturvärden. En viss
skattedebitering (ören/skkr) grundad på den beräknade årliga
totalkostnaden
för vården av kyrkliga kulturvärden fördelad på det totala
skatteunderlaget i
riket åläggs den icke-kyrkotillhöriga medborgren. På detta sätt
fördelas det
ekonomiska ansvaret i detta avseende proportionellt allt efter vederbörandes
taxerade inkomst. Denna del av skatteuppbörden tillförs lämpligen
kyrkofonden, som därefter fördelar medlen till församlingar/pastorat efter
behov. Hanteringen av icke-kyrkotillhörigas bidrag till att täcka kostnaderna
för vården av de kyrkliga kulturvärdena påminner sålunda, vad
gäller
uppbörd, om den princip som måste komma att gälla för
icke-kyrkotillhörigas
andel i begravningsverksamhetens finansiering.
Skall en överenskommelse träffas mellan stat och kyrka gällande statligt
bidrag för underhållet av kyrkliga kulturvärden, får denna inte bygga
på statligt
krav om motsvarande minskning av kyrkoavgiften. Denna uppfattning har i
1995 års kyrkomöte framhållits av både 2:a kyrkolagsutskottet och av 1:a
kyrkolagsutskottet. (2 KL 1995:1, under "Kulturhistoriska värden", 2 KL 1995:1, under "Kulturhistoriska värden" i bil. 4)
Ett satsbidrag i detta sammanhang skall i första hand täcka den kostnad
("överkostnad") som inte kan ses som en skyldighet för kyrkan att finansiera.
Bidraget måste därför utgöra ett reellt tillskott till kyrkans ordinarie
budget.
Kyrkomötet bör givetvis stå fast vid sin 1995 uttalade ståndpunkt i
denna
fråga och nu göra en framställning till regeringen om en revidering av den
från
regeringshåll angivna grunden för en överenskommelse om den statliga
ersättningen för underhållet av de kyrkliga kulturvärdena, så att en
överenskommelse kan bli meningsfull även för kyrkan.
Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställs
att kyrkomötet i framställning till regeringen anhåller
om att den statliga
ersättningen för underhållet av kyrkliga kulturvärden konstrueras
så, att en
långsiktig överenskommelse mellan stat och kyrka om denna ersättning blir
meningsfull även för kyrkan.
Östersund och Landsbro den 15 juni 1996
|