Kyrkomötet
KK 1996:1 Bilaga 1

Andra kyrkolagsutskottets yttrande

Ersättning för underhållet av de kyrkliga kulturvärdena

Till kulturutskottet

Kulturutskottet har berett andra kyrkolagsutskottet tillfälle att yttra sig över motion KMot 1996:10 om ersättning för underhållet av de kyrkliga kulturvärdena. Andra kyrkolagsutskottet får i anledning härav anföra följande.

Vid sin behandling förra året av regeringens förslag till ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan och en motion om ersättning från staten till kyrkan för vården av kulturhistoriska värden anförde utskottet följande.

Vården av den kulturhistoriskt värdefulla kyrkliga egendomen är fråga om ett ömsesidigt åtagande mellan staten och Svenska kyrkan. Den kan, som framhålls i regeringens skrivelse, inte endast åvila dem som tillhör Svenska kyrkan. Det gemensamma åtagandet bör komma till uttryck i en långsiktig överenskommelse mellan staten och kyrkan. Hur kostnaderna närmare ska beräknas är sådant som behöver utredas. Ersättningen från staten bör inte vara knuten till krav på motsvarande minskning av kyrkoavgiften. Utskottet kan därför inte tillstyrka regeringens förslag i denna del.

Utskottet anser att en utredning av kostnaderna för vården av den kulturhistoriskt värdefulla egendomen bör bestå av företrädare från såväl staten som kyrkan. Detta är naturligt när finansieringen skall bygga på en överenskommelse mellan dessa parter. Det är därför inte lämpligt att dessa frågor enbart skall beredas i den statliga Kulturarvsutredningen.

Kyrkomötet beslöt att som sin mening ge regeringen till känna vad utskottet anfört.

Efter riksdagsbehandlingen av regeringens principförslag har regeringen utfärdat direktiv för bl.a. en utredning om vården av kulturhistoriskt värdefull kyrklig egendom och kyrkoarkiven. Som utgångspunkt för utredningen uttalas bl.a. att kyrkan skall kunna få viss ersättning för underhållet av de kyrkliga kulturvärdena samt vidare bl.a.

- I den utsträckning ersättning lämnas skall den vara ett led i ett ömsesidigt åtagande av staten och Svenska kyrkan att bevara de kulturhistoriska värdena inom kyrkan. Detta bör komma till uttryck genom en långsiktig överenskommelse mellan staten och kyrkan.

- Svenska kyrkans sammanlagda uttag av kyrkoavgift skall minskas i totalt samma omfattning som den statliga ersättningen för de kyrkliga kulturminnena uppgår till.

Utredningsuppdraget har anförtrotts en särskild, parlamentariskt sammansatt, kommitté.

Andra kyrkolagsutskottet anser att den bedömning av frågan om den statliga ersättningen för underhållet av kyrkliga kulturvärden som gjordes av 1995 års kyrkomöte alltjämt äger giltighet. Ersättningen från staten bör inte vara knuten till krav på motsvarande minskning av kyrkoavgiften. Utskottet anser att kulturutskottet bör föreslå årets kyrkomöte att med anledning av motion KMot 1996:10 ge regeringen det anförda till känna.

Sigtuna den 22 augusti 1996

På andra kyrkolagsutskottets vägnar

Torgny Larsson

/Margareta Landerholm

Närvarande: Torgny Larsson, ordförande, Birgith Wiklund Molberg, Gunnar Lindberg, Wivi- Anne Radesjö, Tor Frylmark, Sune Holgersson, Åke Frennby, Thomas Söderberg, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Berith Öhrnberg, Gunnar Sibbmark, Hans-Olof Hansson, Hans-Olof Andrén och Britt Louise Agrell.

Biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.