Kyrkomötet

Ekonomiutskottets yttrande

över KMot 1996:10 om ersättningen för underhållet av de kyrkliga kulturvärdena

Till kulturutskottet

Utskottet har beretts tillfälle att yttra sig över KMot 1996:10 om ersättningen för underhållet av de kyrkliga kulturvärdena.

Ekonomiutskottet anser att motionen behandlar ett viktigt spörsmål. Den förestående förändringen av relationerna mellan Svenska kyrkan och staten gör att frågan om hur bevarandet av de kyrkliga kulturvärdena faktiskt ska lösas, med avseende på organisation och finansiering, blir central.

Utskottet vill i sammanhanget erinra om att kyrkomötet redan föregående år gav klart besked i just denna fråga, vilket framgår av andra kyrkolagsutskottets betänkande (2 KL 1995:1, s. 49): "I kyrkoberedningens betänkande anges "att staten skall ersätta Svenska kyrkan för dess vård av kulturhistoriskt värdefull egendom". I regeringsskrivelsen anges att "Svenska kyrkan bör kunna få en viss ersättning" för denna vård. Utskottet vill med anledning av formuleringen i skrivelsen framhålla att statens åtagande måste vara ovillkorligt, och att det ska vara fråga om ett ömsesidigt åtagande. Detta bör komma till uttryck i en långsiktig överenskommelse mellan staten och kyrkan. Ersättningen från staten får heller inte vara knuten till ett krav på en motsvarande minskning av kyrkoavgiften. Utskottet avvisar därför regeringens förslag i denna del."

Från kyrkomötets sida existerar det således redan en tydligt markerad linje i frågan, och ekonomiutskottet finner inte någon anledning att ändra denna uppfattning. För att ytterligare understryka vikten av att finna långsiktiga och realistiska lösningar av bevarandet av de kyrkliga kulturvärdena rekommenderar ekonomiutskottet att kulturutskottet tillstyrker KMot 1996:10.

Sigtuna den 23 augusti 1996

På ekonomiutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

Shirin Ahlbäck

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Lars Rydje, Lars Öhlén, Inga-Lisa Eklundh, Birger Jansson, Ann-Marie Hallin, Ruth Hallenius, Ulla Samuelsson, Lennart Dahlin, Gösta Äng, Bengt-Olof Dike, Tore Johansson, Karl-Erik Nibell, Sten-Arne Persson och Ann Berg.

Biskop Rune Backlund har deltagit i utskottets överläggningar.