Andra kyrkolagsutskottets betänkande 1996:7
Vissa frågor rörande utredningsarbetet i stat-
kyrkafrågan
Sammanfattning
I betänkandet behandlas två motioner som rör utredningsarbetet i stat-kyrkafrågan. Den
ena rör utformningen av den bestämmelse i regeringsformen som skall ge stöd för att
utfärda föreskrifter om trossamfund, och den andra rör förankringen på lokal nivå av
utredningsarbetet. Utskottet avstyrker motionerna.
Motioner
KMot 1996:33 av Ulrika Hörberg Stake, vari yrkas att kyrkomötet som sin mening ger
regeringen till känna vad i motionen anförts om att 8 kap. 6 regeringsformen utformas
så att grundläggande bestämmelser också om andra trossamfund än Svenska kyrkan kan
ges formen av lag.
KMot 1996:40 av Reidar Gustafsson m.fl., vari yrkas att Centralstyrelsen
a) utformar tilläggsdirektiv om att det till de inomkyrkliga utredningarna tillsätts
referensgrupper med rikstäckande representation från den lokala nivån.,
b) kontaktar de ansvariga för de statliga utredningarna för att även förmå dessa
utredningar att använda samma typ av referensgrupp i utredningsarbetet.
Utskottet
Lagstiftning om trossamfund
Motionen
I motion 33 anför motionären att regeringen i proposition 1995/96:80 anger att
bestämmelserna om normgivning angående trossamfund skall vara i principiell
överensstämmelse med Kyrkoberedningens förslag. Detta ger enligt motionären
Svenska kyrkan en onödig särbehandling i förhållande till övriga trossamfund, och
regeringsformens bestämmelse bör enligt henne utformas så att grundläggande
bestämmelser också om andra trossamfund än Svenska kyrkan kan ges formen av lag
under förutsättning att trossamfundet i fråga önskar det.
Bakgrund
I Kyrkoberedningens betänkande Staten och trossamfunden (SOU 1994:42) fanns
följande förslag till bestämmelse i 14 kap. 1 regeringsformen.
Grundläggande bestämmelser om trossamfundet Svenska kyrkan samt föreskrifter
om andra trossamfund meddelas i lag. Genom lagen om Svenska kyrkan
överlämnas till denna att besluta i dess angelägenheter.
I regeringens skrivelse till kyrkomötet (RegSkr 1995:1) Ändrade relationer mellan
staten och Svenska kyrkan föreslogs att det i en särskild lag om Svenska kyrkan skulle
anges bl.a. att kyrkan skall vara en evangelisk-luthersk kyrka med episkopal struktur, en
öppen folkkyrka, demokratiskt uppbyggd och rikstäckande, att församlingarna och
stiftens roll och självbestämmande framgår och att i lagen således anges vissa
grundläggande bestämmelser om Svenska kyrkans organisatoriska uppbyggnad och om
skyldigheten för dem som tillhör Svenska kyrkan att betala en lokalt beslutad
kyrkoavgift. Skrivelsen innehöll också följande som utkast betecknade förslag till
bestämmelse i 8 kap. 6 regeringsformen.
Föreskrifter om Svenska kyrkan och andra trossamfund meddelas genom lag. I
sådan lag får bestämmas grunderna för Svenska kyrkans organisation och
verksamhet.
Andra kyrkolagsutskottet uttalade i sitt av kyrkomötet godtagna betänkande 2KL
1995:1 att det för Svenska kyrkan är glädjande att den nya rättsfiguren trossamfund
införs och pekade på att lagen möjliggör att även andra kyrkor än Svenska kyrkan inte
längre behöver tvingas in i en för dem främmande form som förening eller stiftelse.
Den gemensamma rättsfiguren trossamfund medför också, enligt vad utskottet anförde,
också att kravet på likställighet uppfylls. Utskottet delade vidare den bedömning som
ekumenikutskottet framfört i ett yttrande, nämligen att en särskild lag krävs för Svenska
kyrkan, eftersom hon som öppen folkkyrka skall vara rikstäckande och demokratisk.
Vidare ansåg utskotten att Svenska kyrkan och andra trossamfund paradoxalt nog
också blir mer jämställda med två lagar på grund av den stora omfattningen av
lagstiftningen om Svenska kyrkan "Intrycket av en gemensam lag skulle kunna bli att
lagen i första hand berör Svenska kyrkan. Detta kan på sikt ge en bild av att regleringen
kring andra samfund anpassats till regleringen av Svenska kyrkan, vilket vore
olyckligt."
Regeringens proposition till riksdagen (prop. 1995/96:80) innefattade inte något utkast
till författningstext. Regeringens förslag var att det i regeringsformen förs in särskilda
regler om lagstiftning angående Svenska kyrkan och andra trossamfund och att sådana
föreskrifter får beslutas i samma ordning som gäller för huvudbestämmelserna i
riksdagsordningen. Regeringen anförde också att en särskild lag om Svenska kyrkan bör
innehålla det som är principiellt viktigt och av grundläggande karaktär för Svenska
kyrkan.
I propositionen uttalas under rubriken Behovet av förändring bl.a. (s. 18) "Det framstår
enligt regeringens mening som riktigast att i principiell överensstämmelse med
Kyrkoberedningens förslag föra in en ny kategori föreskrifter i regeringsformens regler
om normgivning, nämligen föreskrifter om trossamfund."
Konstitutionsutskottet anförde i sitt av riksdagen godkända betänkande 1995/96:KU12
att regeringens principförslag innebär att i regeringsformen skall anges särskilda regler
för lagstiftning om Svenska kyrkan och andra trossamfund och ansåg det inte vara
nödvändigt med något sådant tillkännagivande om att särbestämmelser om
trossamfundet Svenska kyrkan som begärts i en motion inte skall förekomma.
Konstitutionsutskottet delade uppfattningen i propositionen att den skisserade
lagregleringen av Svenska kyrkan, även om omfattningen begränsas, kommer att
innebära en viss särbehandling av Svenska kyrkan och att den lagreglering som kan bli
aktuell för andra trossamfund torde bli av betydligt mindre omfattning, och utskottet
delade regeringens bedömning att det är lämpligare att reglera Svenska kyrkan i en
särskild lag.
I direktiven (dir. 1995:162) för den utredning om konstitutionella och andra rättsliga
frågor vid ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan uttalas följande.
Enligt principbeslutet om relationsändringen skall normgivningsreglerna i
övergångsbestämmelserna till regeringsformen upphävas och i stället bör det i
8 kap. regeringsformen tas in regler om normgivning angående Svenska kyrkan
och andra trossamfund. Tanken är att en sådan grundlagsbestämmelse sedan skall
utgöra grunden för den särskilda lagstiftning som kan behövas för framför allt
Svenska kyrkans förhållanden. Det skall alltså skapas en ny kategori föreskrifter
om normgivning, nämligen föreskrifter om trossamfund. Utredningen skall, med
ledning av vad kyrkomötet uttalat i frågan (2KL 1995:1 s. 27), lämna förslag till
hur en sådan grundlagsbestämmelse bör utformas.
Utskottets bedömning
Utskottet konstaterar att frågan om hur grundlagsbestämmelsen om de nya
föreskrifterna om trossamfund skall utformas ingår i den utredning som pågår med
anledning av det fattade principbeslutet om ändrade relationer mellan staten och
Svenska kyrkan. Utskottet anser inte att det finns anledning för kyrkomötet att nu göra
en annan bedömning av frågan om lagstiftning om Svenska kyrkan och om andra
trossamfund än den som gjordes vid förra årets kyrkomöte.
Utskottet avstyrker motionen.
Lokal förankring av stat-kyrkautredningarna
Motionen
I motion 40 om förankring av utredningsarbetet i stat-kyrkafrågan anförs att
representationen från lokalt plan i utredningarna har fått stå tillbaka för representation
från olika intressegrupper. Även om det i utredningarna finns ledamöter med viss
förankring på lokalt plan representerar de även intressen på stifts- eller centralt plan.
Detta innebär att de lokala frågorna riskerar att inte få sin rätta belysning och tyngd,
trots att församlingen alltid betonas som den viktigaste delen av Svenska kyrkan.
Motionärerna noterar också att utredningarna endast talar om stiftsnivån som
referensgrupp jämsides med personalorganisationerna och att det saknas konkreta
förslag om hur den lokala nivån blir delaktig i utredningsprocessen. Direktkontakt
mellan utredningsarbetet och den lokala nivån är enligt motionärerna viktig, och att låta
kontakten gå genom stiften är bekymmersamt, eftersom det kan finnas motstridiga
intressen mellan församlingsnivån och stiftsnivån.
Bakgrund
De inomkyrkliga utredningarna
Svenska kyrkans centralstyrelse fastställde den 14 december 1995 direktiv för det
kyrkliga utredningsarbetet med anledning av principbeslutet om ändrade relationer
mellan Svenska kyrkan och staten.
Centralstyrelsen har - i syfte att ge underlag för kyrkomötets beslut om ett framtida
inomkyrkligt regelsystem - tillsatt en ledningsgrupp, fyra särskilda utredningsgrupper
och en teologisk expertgrupp. Till grund för arbetet i dess helhet har Centralstyrelsen
angivit vissa gemensamma riktlinjer av teologisk och principiell art.
Ledningsgruppen skall svara för ledningen och samordningen av det samlade
utredningsarbetet. Till detta hör också ansvaret för det breda samrådsförfarande som
kommer att äga rum och för information om utredningsarbetet. Vidare skall
ledningsgruppen utreda och ge förslag rörande vissa frågor av grundläggande och
övergripande art. Det gäller bl.a. behovet av särskild skydd för vissa bestämmelser,
kyrkomötet och dess arbete och gemensamma förvaltningsbestämmelser för Svenska
kyrkan.
En utredningsgrupp skall behandla de frågor som avser arbetet på de i huvudsak tre
kyrkliga nivåerna - lokalt, regionalt och nationellt - och fördelningen av arbetet mellan
de tre nivåerna. Denna utredning skall också utarbeta förslag om den framtida
ordningen för tillsättning av biskopar och domprostar.
Den andra utredningsgruppen skall behandla de kyrkliga valen till beslutande organ,
den kyrkliga indelningen, kyrkobokföringen och kyrkliga arkiv.
Frågor om kyrklig ekonomi och egendom skall tas upp av en tredje utredningsgrupp. I
arbetet ingår att belysa ekonomin på alla nivåer, frågor om kyrkoavgift och det
ekonomiska utjämningssystemet, kyrkofonden, den kyrkliga egendomen,
begravningsverksamheten och kyrkans ansvar för kulturhistoriska värden.
Den fjärde utredningsgruppen avser Svenska kyrkans personal samt överprövning och
tillsyn i kyrkan. Detta innebär att förslag skall utarbetas beträffande vad som skall gälla
i fråga om arbetsgivarskapet för biskopar och präster, formerna för tillsyn över
ämbetsbärare och närmare bestämmelser om ett inomkyrkligt system för överprövning.
Den teologiska expertgruppen skall stå till de övriga gruppernas förfogande och följa
arbetet i dess helhet ur ett teologiskt perspektiv.
Utredningsarbetet skall enligt direktiven drivas i samverkan med det statliga
utredningsarbetet. Samråd skall regelbundet äga rum med företrädare för stiften, med
vissa kyrkliga organisationer och med de kyrkligt anställdas fackliga organisationer. I
direktiven betonas att - för att tillföra utredningsarbetet impulser från flera håll och för
att de förslag som utarbetas skall ha en bred förankring - som en del av
utredningsorganisationen finnas forum för kontinuerligt samråd med olika delar av
Svenska kyrkan. Det direkta ansvaret för detta samrådsförfarande och
informationsutbyte ligger på ledningsgruppen. Vid överläggningarna som kommer att
äga rum måste de olika utredningsgrupperna vara representerade, när deras frågor
behandlas. - I enlighet med 1994 års kyrkomötes begäran skall representanter för
stiftsstyrelser och domkapitel regelbundet kallas till överläggningar om det pågående
arbetet. Vilka som vid enskilda tillfällen är med vid överläggningarna i dessa
stiftsreferensgrupper bör variera beroende på vilka områden som behandlas. Det
ankommer på stiften att utse sina deltagare.
I direktiven framhålls att Centralstyrelsen under flera år har inbjudit representanter för
stiftsstyrelserna till överläggningar i aktuella frågor och att dessa
stiftsstyrelseöverläggningar har samlat ett stort antal deltagare. Under de kommande
åren kommer vid dessa samlingar det pågående utredningsarbetet att vara ett viktigt
ämne. En särskild samrådsgrupp med företrädare för kyrkliga organisationer kommer
att knytas till utredningsarbetet för att följa och ge synpunkter på utredningsarbetet.
Samrådsgruppens arbete skall ledas av företrädare för ledningsgruppen. Biskopsmötet,
Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen, Svenska kyrkans församlings- och pastoratsförbund,
Svenska Kyrkans Unga, Kvinnor i Svenska kyrkan samt Svenska kyrkans
lekmannaförbund kommer att inbjudas att utse sina representanter. Även i
samrådsgruppens överläggningar skall företrädare för utredningsgrupperna delta i den
utsträckning deras frågor diskuteras.
Centralstyrelsen har senare, den 22 maj 1996, fastställt tilläggsdirektiv för det kyrkliga
utredningsarbetet avseende vissa frågor som Ärkestiftsutredningen och utredningen om
Svenska kyrkans utbildningsorganisation behandlat.
En redogörelse för sammansättningen av de inomkyrkliga organisationsutredningarna
finns intagen i Svenska kyrkans centralstyrelses verksamhetsberättelse för år 1995
(CsSkr 1996:2).
De statliga utredningarna
I regeringens direktiv (dir. 1995:162) om utredning av ändrade relationer mellan staten
och Svenska kyrkan m.m. anges att ett antal delfrågor behöver utredas och för detta
ändamål skall följande utredningar tillsättas och särskilda uppdrag ges:
- utredning om konstitutionella och andra rättsliga frågor,
- särskilt uppdrag till Riksskatteverket att utreda formerna för statlig uppbörd av
kyrkoavgift,
- utredning om begravningsverksamheten,
- särskilt uppdrag till Kammarkollegiet att utreda den kyrkliga egendomen vid en
relationsändring,
- utredning om vården av kulturhistoriskt värdefull kyrklig egendom och kyrkoarkiven,
samt
- utredning om personalfrågorna vid en ändring av relationerna och om statligt stöd till
trossamfund.
Utredningarna skall ha regeringens principproposition och riksdagens beslut om
relationsändringen som utgångspunkt för sitt arbete. Ett särskilt beredningsorgan skall
inrättas för att underlätta insyn och samordning i utredningsarbetet. Samverkan skall
också ske mellan statens och Svenska kyrkans utredningsarbeten.
Stat-kyrkadelegationen står under ordförandeskap av det ansvariga statsrådet med
ärkebiskopen som vice ordförande. Utredningen om trossamfundens rättsliga reglering
görs av en särskild utredare med biträde av sakkunniga och experter.
Begravningsverksamhetskommittén har parlamentarisk sammansättning, liksom
kommittén avseende det kyrkliga kulturarvet. Utredningen om kyrkans personal och om
samfundsstöd görs av särskilda utredare med biträde av sakkunniga och experter.
Utskottets bedömning
Utskottet delar den syn på behovet av en bred förankring av utredningsarbetet som
motionärerna ger uttryck för. Utskottet vill emellertid påpeka att förankring kan ske på
andra sätt än genom representation i de utredningsgrupper och referensgrupper som nu
arbetar. För sammansättningen av dessa grupper gäller krav på representativitet i många
olika avseenden, och många hänsyn måste vägas samman.
Den breda förankringen förutsätter en stor öppenhet i utredningsarbetet. Detta
förutsätter i sin tur beredvillighet hos dem som ingår i utredningsgrupper och
referensgrupper att dela med sig av och diskutera tankegångar och möjliga lösningar.
Det förutsätter också beredskap hos intresserade grupper utanför själva
utredningsarbetet att delta i sådan diskussion. Härigenom kan ett meningsfullt, brett,
remissarbete på den lokala nivån förberedas.
Utskottet vill också erinra om att vid remissomgången finns möjlighet även för sådana
som inte omfattas av de formella remisserna att ändå ge in remissyttranden.
Någon möjlighet för Centralstyrelsen att formellt kontakta de statliga utredningarna för
påverkan om deras arbetsformer finns enligt utskottets mening inte.
Utskottet avstyrker med det anförda motionen.
Hemställan
Utskottet hemställer
1. beträffande lagstiftning om trossamfund
att kyrkomötet avslår motion 1996:33,
2. beträffande stat-kyrkautredningarnas lokala förankring
att kyrkomötet avslår motion 1996:40.
Sigtuna den 22 augusti 1996
På andra kyrkolagsutskottets vägnar
Torgny Larsson
Margareta Landerholm
---
Närvarande: Torgny Larsson, ordförande, Birgith Wiklund Molberg, Gunnar Lindberg,
Wivi-Anne Radesjö, Tor Frylmark, Sune Holgersson, Åke Frennby, Thomas Söderberg,
Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Berith Öhrnberg, Gunnar Sibbmark, Hans-Olof Hansson, Hans-Olof Andrén och Britt Louise Agrell.
Biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.
|