Motion till kyrkomötet

1996:40

av Reidar Gustafsson m.fl.
om förankring av utredningsrbetet i stat--kyrka-frågan

Det omfattande utredningsarbetet inför ändrade relationer mellan Svenska kyrkan och staten har nu startat med full kraft efter kyrkomötets och riksdagens beslut i frågan.

Utredningsgrupper har tillsatts och direktiv har utformats av regering och Centralstyrelse. Vi kan konstatera, utan att ifrågasätta de utsedda ledamöternas kompetens, att representationen från lokalt plan har fått stå tillbaka för representation från olika intressegrupper. Givetvis finns det ledamöter i utredningarna med viss förankring på lokalt plan men dessa representerar även intressen på stifts- eller centralt plan. Detta faktum innebär att de lokala frågorna riskerar att inte få sin rätta belysning och tyngd, trots att församlingen alltid betonas som den viktigaste delen av Svenska kyrkan.

För att belysa denna "snedrekrytering" kan vi konstatera att Luleå stifts församlingar -- en tredjedel av Sveriges församlingar ytmässigt -- endast representeras av en stiftsadjunkt.

Vi har även noterat att utredningarna endast talar om stiftsnivån som referensgrupp jämsides med personalorganisationerna. Det saknas konkreta förslag om hur den lokala nivån blir delaktig i utredningsprocessen. Det finns tankar om ett remissförfarande. Tiden för att besvara remisserna blir kort. Vad gör man om remissvaren, bl.a. från den lokala nivån, resulterar i att förslagen måste omarbetas i grunden? Det är bättre att förslagen redan tidigare prövats mot "verkligheten" dvs. representanter på den lokala nivån. Med "den lokala nivån" avses församling, pastorat eller kyrklig samfällighet.

Direktkontakt mellan utredningsarbetet och den lokala nivån är viktig. Att "delegera" kontakten med den lokala nivån till stiften är bekymmersam eftersom det kan finnas motstridiga intressen mellan församlingsnivån och stiftsnivån. Ett tydligt exempel är frågan om prästernas framtida anställningsform. Brister i remissförfarandet belyses av handläggningen av förslaget om "Utjämning av intäkter och kostnader inom Svenska kyrkan" eftersom många som starkt berördes av förslaget inte fick lämna in synpunkter.

Med denna motion föreslås

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen
a) utformar tilläggsdirektiv om att det till de inomkyrkliga utredningarna tillsätts referensgrupper med rikstäckande representation från den lokala nivån,
b) kontaktar de ansvariga för de statliga utredningarna för att även förmå dessa utredningar att använda samma typ av referensgrupp i utredningsarbetet.

Älvsbyn den 19 juni 1996

Reidar Gustafsson