Motion till kyrkomötet

1996:33

av Ulrika Hörberg Stake
om regeringsformens bestämmelser om normgivning angående trossamfund

Kyrkoberedningen föreslog i sitt slutbetänkande (SOU 1994:42) införande av ett särskilt kapitel (14) om trossamfund.

Regeringen menar i prop. 1995/96:80 det vara riktigast, att införa bestämmelser om normgivning angående trossamfund i Regeringsformens 8 kap. Propositionen innehåller inget förslag till lagtext men anger, att bestämmelserna skulle vara "i principiell överensstämmelse med Kyrkoberedningens förslag".

Detta ger enligt min mening Svenska kyrkan en onödig särbehandling i förhållande till övriga trossamfund. Jag delar majoritetens uppfattning i Kyrkoberedningen, att en särskild lag med grundläggande bestämmelser om Svenska kyrkan är nödvändig. Genom skrivningen i förslaget angående Regeringsformens 14 kap. blir denna lag exklusiv. Även om i dag inga andra samfund syns önska en sådan lagstiftning bör Regeringsformen utformas så att grundläggande bestämmelser också om andra trossamfund än Svenska kyrkan kan ges formen av lag. Sådan lagstiftning bör föregås av överväganden om samfundets storlek, numerärt, geografiskt och verksamhetsmässigt. Regeringsformen bör ange, att lag endast kan beslutas om trossamfund som självt önskar sådan lagstiftning.

Kyrkoberedningens förslag Mitt förslag
  Regeringsformen   Regeringsformen
  14 kap. ; Trossamfund  8 kap. Lagar och andra föreskrifter
-- -- --
 paragraf 1  paragraf 6

Grundläggande bestämmelser om trossamfundet Svenska kyrkan samt föreskrifter om andra trossamfund meddelas i lag. Genom lagen om Svenska kyrkan överlämnas till denna att besluta i dess angelägenheter.   Föreskrifter om trossamfund meddelas i lag. Härutöver kan, för visst trossamfund, med hänsyn till samfundets omfattning och önskan, grundläggande bestämmelser meddelas i lag.

Mot bakgrund av det anförda hemställer jag

att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen anförts om att 8 kap. paragraf 6 regeringsformen utformas så att grundläggande bestämmelser också om andra trossamfund än Svenska kyrkan kan ges formen av lag.

Arvika den 17 juni 1996

Ulrika Hörberg Stake