Andra kyrkolagsutskottets betänkande 1996:1
Vissa frågor rörande icke-territoriella församlingar
Sammanfattning I betänkandet behandlas förslag från regeringen och från Svenska kyrkans
centralstyrelse, som innebär att kyrkoherdarna i de icke-territoriella församlingarna
skall likställas med kyrkoherdarna i territoriella församlingar när det gäller att pröva
frågor om kyrkotillhörighet, att ge information och erbjudande om dop och att göra
anteckningar i ministerialböckerna. Utskottet tillstyrker förslagen och avstyrker en
motion om användningen av begreppet medlem.
Regeringens skrivelse RegSkr 1996:1, vari regeringen föreslår kyrkomötet att för sin del anta regeringens
förslag till lag om ändring i kyrkolagen (1992:300).
Förslaget har fogats till betänkandet som bilaga 1.
Centralstyrelsens skrivelse CsSkr 1996:6, vari Svenska kyrkans centralstyrelse föreslår att kyrkomötet antar
Centralstyrelsens förslag till
1. kyrklig kungörelse om ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1990:5) om
ministerialböcker,
2. kyrklig kungörelse om ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1994:9) om dopet.
Motion KMot 1996:47 av Sune Holgersson, vari yrkas att kyrkomötet beslutar att 3 kap 6, 10
och 11 kyrkolagen skall få den lydelse som regeringen föreslagit med den ändringen
att orden "är medlem i" i 3 kap. 6 första stycket, 10 första stycket och 11 andra
stycket byts ut mot ordet "tillhör".
Läronämndens yttrande Läronämnden har avlämnat ett yttrande (Ln 1996:1) över RegSkr 1996:1 och KMot
1996:47. Yttrandet har fogats till detta betänkande som bilaga 4.
Utskottet
Gällande ordning
Prövning av frågor om kyrkotillhörighet
Bestämmelser om kyrkotillhörighet i Svenska kyrkan finns i 3 kap. kyrkolagen. Nya
regler gäller fr.o.m. den 1 januari 1996. Huvudregeln är att den som döps i Svenska
kyrkans ordning blir upptagen i kyrkan. Det finns också möjlighet att under vissa
förutsättningar tillhöra kyrkan efter ett meddelande eller en anmälan. Utträde får ske
efter anmälan. Frågor om kyrkotillhörigheten prövas av kyrkoherden i den församling
där den som ärendet rör är folkbokförd. Prövning kan också göras av en annan präst i
pastoratet, om kyrkoherden har förordnat prästen att pröva sådana frågor. Det är också
till kyrkoherden i folkbokföringsförsamlingen som meddelande skall gå om att någon
genom dop har blivit upptagen i kyrkan, och det är kyrkoherden som skall meddela
Svenska kyrkans centralstyrelse om någons upptagande av eller utträde ur kyrkan.
I kyrkolagen finns bestämmelser om den kyrkliga indelningen. Sverige är indelat i
territoriella församlingar, pastorat, kontrakt och stift. Inom Svenska kyrkan finns också
fem icke-territoriella församlingar, nämligen Karlskrona amiralitetsförsamling,
Göteborgs tyska församling, Tyska S:ta Gertruds församling, Finska församlingen och
Hovförsamlingen. Föreskrifter om medlemskap i dessa församlingar finns i en särskild
lag, lagen (1992:288) om medlemskap i icke-territoriella församlingar.
Frågor om medlemskap i dessa församlingar prövas och registreras av den
skattemyndighet inom vars område personen är folkbokförd (12 ).
En person skall enligt folkbokföringslagen (1991:481) folkbokföras på den fastighet
och i den territoriella församling där han eller hon är att anse som bosatt. Detta gäller
medlemmar i såväl territoriella som icke-territoriella församlingar.
För en person som tillhör en icke-territoriell församling prövas alltså frågor om det
kyrkokommunala medlemskapet av skattemyndigheten, medan frågor om den kyrkliga
tillhörigheten prövas av kyrkoherden eller annan präst i den församling där personen är
folkbokförd.
Information om dop m.m.
Enligt kyrkliga kungörelsen om dopet skall kyrkoherden i den församling där föräldrar
eller annan vårdnadshavare som tillhör Svenska kyrkan är folkbokförda, innan barnet
blivit sex månader gammalt, informera om dopet och om föreskrifterna för
kyrkotillhörighet samt erbjuda dem att låta döpa sitt barn. Motsvarande information och
erbjudande skall ges till ett barn som inte är döpt under året före det barnet fyller 18 år.
Den nämnda skyldigheten är således knuten till folkbokföringsförsamlingen.
Vissa anteckningar i ministerialböckerna
Enligt kyrkliga kungörelsen om ministerialböcker skall anteckningar om dop,
konfirmation, vigsel och begravning göras i resp. dopbok, konfirmationsbok, vigselbok
och begravningsbok i den församling där den som döpts, konfirmerats, vigts eller
begravts är folkbokförd.
Förslagen
Förslagen i skrivelserna innebär i korthet att kyrkoherdarna i de icke-territoriella
församlingarna skall få samma befogenheter och skyldigheter beträffande sina
församlingsmedlemmar i de hänseenden som nu är aktuella som kyrkoherdarna i
territoriella församlingar.
I regeringens skrivelse föreslås således att även kyrkoherden i en icke-territoriell
församling skall få befogenhet att pröva frågor om kyrkotillhörighet för församlingens
medlemmar och kunna överlämna denna befogenhet till en annan präst i pastoratet.
Vidare föreslås att meddelanden om dop i Svenska kyrkan av en medlem i en sådan
församling skall gå till kyrkoherden i den döptes församling och att meddelanden till
Svenska kyrkans centralstyrelse om att en församlingsmedlem upptagits i eller utträtt ur
Svenska kyrkan skall lämnas av kyrkoherden i en icke-territoriell församling.
Förslagets innehåll har inte i sig föranlett någon motion. I den motion som väckts med
anledning av regeringens skrivelse kritiseras dock att regeringen använder begreppet
"medlem". Motionären hänvisar till att kyrkomötet tidigare betonat vikten av att
Svenska kyrkan inte gestaltas i föreningsrättsliga kategorier och uttalat att begreppet
medlemskap, som hör samman med ett föreningsrättsligt tänkande, i möjligaste mån bör
undvikas. Motionären anser med den utgångspunkten att ordet "medlem" inte heller bör
användas i fråga om församlingsmedlemskap utan i stället ett uttryck med ordet
"tillhör". - Under utskottsbehandlingen har motionären kompletterat sitt förslag till
lydelse av 6 med ett tillägg efter ordet "tillhör", nämligen "eller vid inträdet i Svenska
kyrkan kommer att tillhöra".
I Centralstyrelsens skrivelse föreslås dels att information och erbjudande om dop till
den som är medlem i en icke-territoriell församling skall ges av kyrkoherden i den
församlingen, dels att de anteckningar i ministerialböckerna om dop, konfirmation,
vigsel och begravning som nu görs i territoriella församlingar för medlemmar i icke-territoriella församlingar skall göras i den icke-territoriella församlingen.
1994 års kommunallagsanpassning av kyrkolagen
Församlingar är, som kyrkliga kommuner, i regeringsformen enligt
övergångsbestämmelser till regeringsformen i huvudsak jämställda med
primärkommuner. Lagregleringen av kyrkliga kommuner har av tradition varit anpassad
till motsvarande regler för de borgerliga kommunerna. Kyrkolagens bestämmelser om
de kyrkliga kommunerna är också efter hörande av kyrkomötet fr.o.m. den 1 april 1995
anpassade till den nya kommunallagen (RegSkr 1994:1, 1KL 1994:2, kskr. 1994:9 samt
prop. 1994/95:129, KU29, rskr. 192). På samma sätt som i kommunallagen anges några
av de grundläggande kommunala kompetensprinciperna direkt i lagtexten, nämligen
lokaliserings- och likställighetsprinciperna samt retroaktivitetsförbudet. Således
föreskrivs - på motsvarande sätt som för kommuner och landsting - att församlingar
själva eller i samverkan med andra församlingar får ha hand om de
församlingsangelägenheter som har anknytning till församlingens eller berörda
församlingars områden eller deras medlemmar samt att församlingar skall behandla sina
medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat.
Vid kyrkomötets behandling av regeringens förslag påpekades att den föreslagna
kodifieringen av lokaliserings- och likställighetsprinciperna och retroaktivitetsförbudet
inneburit att begreppet "medlem" av lagtekniska skäl tagits in i lagförslaget och att den
dittills gällande lagstiftningen saknade denna kommunalrättsliga begreppsbestämning.
Kyrkomötet hade i och för sig inte något att erinra mot att de redan gällande
kommunalrättsliga principerna uttryckligen lagfästes. Införandet av begreppet
"medlem" i kyrkolagen med annan betydelse än i den gällande religionsfrihetslagens
medlemsbegrepp kunde emellertid medföra tolkningsproblem. Detta förhållande hade
även uppmärksammats i en motion, i vilken bl.a. efterlystes en definition av ordet
medlem i dess kyrkokommunala bemärkelse. Läronämnden hade i sitt yttrande också
framhållit de läromässiga implikationerna av ett dubbelt medlemskapsbegrepp.
Uttrycket medlem blev, enligt kyrkomötet, i det kyrkokommunala sammanhanget
flertydigt. Det låg alltför nära till hands att uttrycket i de föreslagna paragraferna
uppfattades såsom avseende endast den som är medlem i Svenska kyrkan. De
föreslagna 1-3 i 11 kap. var därför i dubbel måtto ägnade att skapa missförstånd och
vilseleda i fråga om den avsedda innebörden. De kunde leda till en icke avsedd negativ
särbehandling av sådana i församlingen folkbokförda personer som inte också var
medlemmar i Svenska kyrkan. Samtidigt kunde de leda till rättsförlust genom att
personer ur samma krets vilseleddes att inte ta i anspråk eller bevaka rättigheter som
faktiskt tillkom dem. En sådan utformning av lagtexten var inte bra, även om det
gjordes klargörande motivuttalanden.
I enlighet med det sagda var det enligt kyrkomötets mening nödvändigt att för det
kyrkokommunala sammanhanget finna andra språkliga uttryck för principerna. En
möjlighet kunde vara att i stället för uttrycket medlem uttryckligen ange vad som avses,
nämligen den som är folkbokförd i församlingen. Ansågs detta leda till alltför
otympliga formuleringar borde man inte vara främmande för att införa en särskild - i så
fall i lagen definierad - term.
I propositionen om kommunallagsanpassning erinrades om att kyrkomötet framhållit att
det kan vara vanskligt att använda begreppet medlem i detta sammanhang och att det
inte får blandas samman med religionsfrihetslagens medlemsbegrepp som avser
tillhörigheten till Svenska kyrkan som trossamfund. Enligt regeringen borde man dock
inte överdriva risken för en sådan sammanblandning, särskilt inte om det klart framgår
av motiven till lagtexten att man med församlingsmedlem avser bara den som är
folkbokförd i en församling. Regeringen ansåg att man inte borde frångå förslaget att
använda begreppet medlem för att uttrycka den kommunalrättsliga statusen.
Ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan
Enligt det principförslag till ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan som
1995 års kyrkomöte godtagit och som riksdagen beslutat om kommer församlingarnas
kommunstatus att upphöra.
Det inomkyrkliga utredningsarbetet inför dessa ändrade relationer omfattar också
kyrkliga indelningsfrågor. I direktiven för detta arbete påpekas att besluten om
församlingsindelningen efter ändrade kyrka-statrelationer blir en inomkyrklig fråga. De
icke-territoriella församlingarnas ställning och omfattning behöver övervägas i
utredningsarbetet. En särskild fråga blir därvid vem som skall överta den lokala
skattemyndighetens uppgift att besluta om medlemskapet i en icke-territoriell
församling.
Utskottets bedömning
Utskottet anser det angeläget att de ändringar som regeringen och Centralstyrelsen
föreslagit i fråga om befogenheter och skyldigheter för kyrkoherdar i icke-territoriella
församlingar genomförs.
Utskottet anser att de synpunkter om uttrycken kyrkotillhörighet och medlemskap som
1994 års kyrkomöte framförde alltjämt äger giltighet. Utskottet konstaterar dock att
uttrycket medlemskap används genomgående i lagen om medlemskap i icke-territoriella
församlingar och att det skulle kunna leda till otydlighet med ett annorlunda uttryckssätt
i de nu föreslagna bestämmelserna. Otydlighet kan också uppstå i förhållande till annan
lagstiftning om inte en mera noggrann genomgång görs än vad utskottet nu har
möjlighet till. Församlingarnas ställning som kommuner avses upphöra inom några få
år och utredningsarbete pågår beträffande de icke-territoriella församlingarna.
Med hänsyn till det anförda tillstyrker utskottet regeringens förslag och avstyrker
motionen.
Utskottet tillstyrker även Centralstyrelsens förslag med vissa redaktionella ändringar
som framgår av de som Utskottets författningsförslag framlagda förslagen i bilaga 2
och 3.
Hemställan
Med hänvisning till det anförda hemställer utskottet
1. beträffande prövning av frågor om kyrkotillhörighet m.m.
att kyrkomötet med bifall till regeringens skrivelse CsSkr 1996:1 och med avslag
på motion KMot 1996:47 för sin del antar regeringens förslag till lag om ändring i kyrkolagen
(1992:300),
2. beträffande vissa anteckningar i ministerialböcker
att kyrkomötet med anledning av Centralstyrelsens skrivelse CsSkr 1996:6 i denna
del antar det i bilaga 2 som Utskottets författningsförslag framlagda förslaget till
kyrklig kungörelse om ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1990:5) om
ministerialböcker,
3. beträffande information om dop m.m.
att kyrkomötet med anledning av Centralstyrelsens skrivelse CsSkr 1996:6 i denna
del antar det i bilaga 3 som Utskottets författningsförslag framlagda förslaget till
kyrklig kungörelse om ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1994:9) om dopet.
Sigtuna den 23 augusti 1996
På andra kyrkolagsutskottets vägnar
Torgny Larsson
Margareta Landerholm
---
Närvarande: Torgny Larsson, ordförande, Birgith Wiklund Molberg, Gunnar Lindberg,
Wivi-Anne Radesjö, Tor Frylmark, Sune Holgersson, Anna-Lena Forsdahl, Thomas
Söderberg, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Berith Öhrnberg, Per-Jan
Wållgren, Hans-Olof Andrén, Göran Åberg och Britt Louise Agrell.
Biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.
Särskilt yttrande
Sune Holgersson anför:
I linje med kyrkomötets beslut i kyrkotillhörighetsfrågan och Läronämndens yttrande
Ln 1996:1 borde andra kyrkolagsutskottet såväl vad gäller förslaget till lag om ändring i
kyrkolagen som förslaget till kyrklig kungörelse ha utarbetat alternativ som konsekvent
använder ordet "tillhör" i stället för "är medlem i" och föreslagit kyrkomötet att bifalla
förslagen med den ändringen.
|