Läronämndens yttrande
1996:1

med anledning av regeringens skrivelse om prövning av
frågor om kyrkotillhörighet för medlemmar i icke-
territoriella församlingar och motion i anslutning därtill

Till läronämnden har för yttrande överlämnats RegSkr 1996:1 och KMot 1996:47.

Redan i sitt yttrande Ln 1994:1 över förslag till ändringar i kyrkolagen kommenterade läronämnden förekomsten av ett dubbelt medlemsbegrepp i det förslag som nu genomförts:

"Läronämnden finner att det är angeläget att undvika en uppdelning i ett kyrkokommunalt med lemsbegrepp och ett teologiskt motiverat kyrkotillhörighetsbegrepp. Således bör den som utträtt ur Svenska kyrkan inte anges som medlem i en församling. Det förhållandet att denna person är folkbokförd i en församling och med gällande dissenterlagstiftning har en relation till församlingen bör uttryckas på annat sätt."

I konsekvens härmed bör all kyrkotillhörighet benämnas på samma sätt.

Uppsala den 13 augusti 1996

På läronämndens vägnar

GUNNAR WEMAN

Ragnar Persenius

Närvarande: Ärkebiskop Gunnar Weman, ordförande, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd, biskop KG Hammar, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Henrik Svenungsson, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup.