Nationell finansiering av den internationella verksamheten

Motion 2011:62
av Anders Åkerlund

 
Förslag till kyrkomötesbeslut
1. Kyrkomötet beslutar att uppdra till kyrkostyrelsen att utreda vilka principer som ska gälla för finansieringen av olika verksamheter på kyrkokansliet med hänsyn tagen till den internationella verksamhetens integrering på alla nivåer.
2. Kyrkomötet beslutar att uppdra till kyrkostyrelsen att fastställa en tidsplan för effektuerandet av den ursprungliga nivån på 75 miljoner kronor för nationell finansiering av Svenska kyrkans internationella arbete.  Detta gäller utöver det beslutade anslaget för byggprojektet på Olivberget.

Motivering
Svenska kyrkan är en del av den världsvida kyrkan. Uppdraget att bedriva internationell mission och diakoni är en central del av kyrkans väsen. Svenska kyrkans nationella nivå har till uppgift att samordna stiftens och församlingarnas internationella engagemang. Det internationella arbetet är alltså en central och integrerad del av kyrkokansliets och kyrkostyrelsens ansvar där den internationella nämnden har ett särskilt ansvar.
I budgetskrivelsen till kyrkomötet 2007 står följande:
Den andel av kyrkoavgiften i form av allmän utjämningsavgift och församlingsanslag som avsetts för internationell mission och diakoni är relativt liten. Kyrkostyrelsen avser under perioden att vidta åtgärder för att göra det tydligare även ekonomiskt att detta arbete är en del av Svenska kyrkans gemensamma ansvar och arbete.
Kyrkomötet beslöt med stor enighet att gradvis öka den nationella finansieringen av den internationella verksamheten. Två motiv var i huvudsak vägledande: dels att likvärdig verksamhet skulle ha likvärdig finansiering inom kyrkokansliets verksamhetsområde, dels att insamlade medel i huvudsak skulle användas för insamlingens ändamål. I rambudgeten 2010–2012 fastställdes den nationella finansieringens inriktning till 75 miljoner kronor.
Nu står vi inför besparingskrav som en följd av vikande finansiella tillgångar på det nationella planet. Samtliga avdelningar och verksamheter i kyrkokansliet berörs, också den internationella verksamheten. Men principerna för hur dessa besparingar ska genomföras och på vilka grunder vissa avdelningar får ta en större andel av besparingarna är oklara. Enligt vår uppfattning kan inte det internationella arbetet belastas med en större besparing än annat nationellt arbete, allra helst eftersom gåvomedlen är avsedda för att ge stöd till partners och fattiga människor i andra länder. Det vore etiskt problematiskt och stämmer knappast med uppfattningen att sätta de mest utsatta människorna i centrum.
Besparingsförslaget för kyrkokansliet 2011–2012 är 60 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 11 procent av den totala nationella finansieringen, exklusive utjämningssystemet och kapitalförvaltningen. Enligt förslaget ska den internationella verksamheten under perioden stå för 15 miljoner kronor vilket utgör 25 procent av hela kostnadsreduceringen. Om den internationella verksamheten fick ta sin del av sparbetinget, dvs. 11 procent, skulle det motsvara cirka 6,6 miljoner kronor.
Med anledning av kyrkostyrelsens skrivelse 2011:1 har jag i denna motion velat belysa några aktuella problemställningar och jag framför ovanstående förslag till beslut.
Uppsala den 30 juni 2011

Anders Åkerlund (C)


Tillbaka till lista med motioner

Relaterade dokument

Skrivelser
KsSkr 2011:01

Motioner
Mot 2011:61
    Mot 2011:62 
Mot 2011:88

Betänkanden
B 2011_01

Debattinlägg
§ 026

Beslut av ärende
§ 192

Behandling av ärende
§ 026

Kyrkomötets skrivelser
kr 2011:24

Snabbprotokoll
2011b_01