Svar på fråga i Kyrkomötet
Alkoholfria zoner

Svar på fråga 2004:21

Svar från Kyrkostyrelsen

Kyrkostyrelsen samarbetar nära med Hela Människan och Svenska kyrkan har två representanter i styrelsen för Hela Människan. Därmed har också Kyrkostyrelsen stått bakom de vädjanden som Roland Johansson nämner i sin fråga.

Kyrkostyrelsen har under flera år lagt särskild vikt vid att det skall bedrivas ett aktivt arbete för att stödja stift och församlingar i att uppmärksamma barns och ungas villkor. I detta sammanhang är det naturligt att frågan om alkohol och det ökande problemet med alkoholens närvaro i allt fler miljöer aktualiseras. Nationell nivå har under senaste år samarbetat med bland annat Fryshuset i Stockholm och stiften och stiftsdiakonerna kring en seminariedag om barns och ungas utsatthet. Seminariet var en del i ett projekt kring Barn- och ungdomsdiakoni. Inom ramen för konfirmandutvecklingsarbetet fokuseras också frågorna kring barns och ungas livsvillkor. Detta är konkreta exempel på sammanhang där Kyrkostyrelsen och den nationella nivån kan agera.

I det fortlöpande arbetet med församlingsinstruktioner är det förstås viktigt att församlingarna analyserar de sammanhang man arbetar i också för att belysa alkoholens roll i olika miljöer. Kyrkostyrelsen genomför årligen samråd med domkapitlen kring aktuella frågor. I år är ämnet församlingsinstruktioner och överläggningarna då kommer att visa om domkapitlen anser att det finns ytterligare behov av åtgärder i detta eller andra ämnen.

Irene Pierazzi