Svar på fråga i Kyrkomötet
2004:18
från Michael Martinson
Hur blir missionsperspektivet tydligare i vår kyrka?

Svar på fråga 2004:18

Svar från Kyrkostyrelsen

Frågan är angelägen och högst aktuell för Kyrkostyrelsen och för kyrkokansliet. Under ärkebiskopens ledning har ett fördjupat samtal om mission inom Svenska kyrkan inletts. Den 11 och 12 oktober i år samlades företrädare för stiften till överläggningar på Stjärnholm. Avsikten är att dessa överläggningar skall följas upp med ytterligare en samling och också få en fortsättning i fördjupade samtal stiftsvis och på nationell nivå. Syftet med att på detta sätt fokusera kring missionsuppdraget är att det skall leda till ett förnyat engagemang och en djupare förståelse av hur vi arbetar med missionsbegreppet, detta både i arbetet i våra egna församlingar och i samarbete inom den världsvida kyrkogemenskapen.

I november hålls en överläggning med företrädare för samtliga domkapitel för att bland annat diskutera det fortsatta arbetet med församlingsinstruktioner. I det sammanhanget kommer också missionsfrågorna att aktualiseras eftersom församlingens grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission.

Gerd Gullberg Johnson