Svar på fråga i Kyrkomötet
Beslut i partnerskapfrågan

Svar på fråga 2004:22

Svar från Kyrkostyrelsen

Urban Gibson frågar om vad Kyrkostyrelsen är beredd att föreslå nästa års Kyrkomöte i partnerskapsfrågan. I dagsläget vet vi att Kyrkostyrelsen kommer att lämna en skrivelse med förslag till något slags beslut. Men det är för tidigt att säga något om innehållet i detta förslag. Nästa år har vi haft de tre år på oss för reflektion, dialog och eftertanke som 2002 års kyrkomöte önskade. Att nu säga något om innehållet i den kommande skrivelsen vore att föregripa avslutningen av den pågående processen. Kyrkostyrelsen behöver först ta del av vad som kom fram vid gruppsamtalen under den första kyrkomötesveckan och av återrapporteringen från de samtal som förs, och har förts, ute i stift och församlingar. Vi behöver också invänta Teologiska kommitténs rapport från den hearing kring kärlek, samlevnad och äktenskap som hölls i september. Denna rapport kommer, förutom en redovisning av hearingen, även att innehålla vissa bedömningar av Teologiska kommittén beträffande äktenskaps- och samlevnadsfrågor. Först därefter är det dags för Kyrkostyrelsen att ta ställning till vilka förslag som skall läggas fram för 2005 års kyrkomöte.

Britas Lennart Eriksson

Previous PageAlla motioner