Svar på fråga i Kyrkomötet
Kyrkovalet

Svar på fråga 2004:17

Svar från Kyrkostyrelsen

Valhemligheten är central för varje demokrati. Key Lundegårds båda frågor berör förutsättningarna för att bevara denna valhemlighet.

Den första frågan gäller om brevröster som inkommer till stiftsstyrelsen efter onsdagen i veckan före valet är ogiltiga. Det enkla svaret på den frågan är nej. För att brevröstningen skall fungera och breven komma fram till rätt stiftsstyrelse finns särskilda förtryckta fönsterkuvert för svarspost. Ett och samma kuvert används av alla oberoende av vilket stift man tillhör. Detta medför att kuverten måste gå till en och samma postterminal för att där sorteras och skickas till rätt stiftsstyrelse. I kyrkoordningen står det att brevrösterna skall ha kommit in senast onsdagen i veckan före valet. Då är det naturligt att väljaren räknar med att det är tillräckligt att posta kuvertet på tisdagen för att det skall vara framme på onsdagen vilket bör beaktas när inkomna förhandsröster hanteras. I Kyrkostyrelsens skrivelse 2003:8, med förslag till ett antal ändringar i kyrkoordningen, stod det klart att det förhåller sig på detta sätt. Kyrkomötet hade inga invändningar.

Det är Valprövningsnämnden och inte Kyrkostyrelsen som vid ett eventuellt överklagande slutligen avgör hur kyrkoordningen skall tolkas och när en brevröst skall anses ha kommit in i tid eller kommit för sent.

Så till den andra frågan rörande Kyrkostyrelsens bestämmelser 2004:1. Paragrafen 51 gäller alla typer av förhandsröster. Bestämmelsen skall förhoppningsvis inte behöva tillämpas särskilt ofta. Men det går inte att bortse från att det kan uppstå situationer där inte alla förhandsröster som kommit till stiftet kan vidarebefordras i tid till vallokalerna. Bestämmelsen innebär att om detta inträffar har stiftsstyrelsen ansvaret för att den avgivna rösten räknas i den slutliga sammanräkningen.

Staffan Holmgren