Svar på fråga i Kyrkomötet
2004:15 och 16
från Börje Henriksson
Elitkyrka–folkkyrka, kvalitetskyrka–kvantitetskyrka, grader av tillgänglighet samt
från Ingvar Eriksson
Medlemsantalet i Svenska kyrkan

Svar på fråga 2004:15 och 16

Svar från Kyrkostyrelsen

Börje Henriksson har frågat vilka signaler Kyrkostyrelsen vill ge med anledning av Svenska kyrkans medlemsutveckling. Ingvar Eriksson har frågat vilka konkreta åtgärder som Kyrkostyrelsen avser att vidta i syfte att minska medlemstappet och att söka återvinna medlemmar som lämnat Svenska kyrkan.

För Kyrkostyrelsen är det viktigt att betona Svenska kyrkans karaktär av folkkyrka som bland annat innebär att vi i Svenska kyrkan med kyrkoordningens ord har ansvar för alla som bor och vistas i församlingen. Det betyder att vi inte vill dra gränser mellan dem som tillhör kyrkan och dem som inte gör det. Kyrkans verksamhet är till för alla som är intresserade av att delta och inte förbehållen våra medlemmar. Svenska kyrkan vill inte vara en föreningskyrka. Ur den aspekten är antalet medlemmar mindre viktig.

Däremot är det naturligtvis viktigt för kyrkans möjligheter att fullgöra sin verksamhet att det finns ekonomiska möjligheter att göra detta, att det finns en ekonomisk bas. Om antalet kyrkotillhöriga minskar som Jörgen Straarup förutser i sin utredning Solidaritet med den rikstäckande verksamheten minskar också Svenska kyrkans möjligheter att fullgöra sin uppgift. Därför är det viktigt att inte antalet kyrkotillhöriga minskar i alltför stor omfattning. Detta är alla vi som nu i våra församlingar arbetar med budgeten väl medvetna om.

Det viktigaste skälet för att lämna kyrkan är en bristande samhörighet med kyrkan. Kyrkostyrelsens möjligheter att själv vidta åtgärder för att stärka denna samhörighet är begränsade till de satsningar som vi kan föreslå i budgeten med ökade resurser till satsning på konfirmandarbetet, samhörighetsprojektet, medlemsvårdsprojektet och forskningen om skäl för in- och utträden och trender. Men det viktigaste arbetet för att öka människors känsla av samhörighet med Svenska kyrkan sker i församlingarna, i möten med människor. Var och en som möter en människa i ett sammanhang där man uppfattas representera Svenska kyrkan har ett ansvar för att just den människan känner sig välkommen och viktig i Svenska kyrkans sammanhang. För många har mötet med Svenska kyrkan i samband med dop, konfirmation, vigsel och begravning en avgörande betydelse. Kyrkostyrelsens viktigaste uppgift blir därför att stödja stift och församlingar att hitta och utveckla vägar att nå människor i vårt land.

Britt Louise Agrell