Svar på fråga i Kyrkomötet
Rättvis handel

Svar på fråga 2004:14

Svar från Kyrkostyrelsen

Det är kyrkans uppdrag att värna om skapelsens fortlevnad. Därför är det nödvändigt att arbeta med de övergripande strukturerna där rättvis handel och etiskt medveten konsumtion ingår. Precis som framgår av frågan arbetar Kyrkostyrelsen med bland annat Rättvisemärkt, men också genom Swedwatch, som granskar svenska företags agerande i Syd. Detta arbete har förstärkts ytterligare genom den omorganisation som skett på kyrkokansliet där policy- och påverkansfrågor tillsammans med mobiliseringsfrågor nu samverkar i en enhet.

Extra satsningar görs under kommande år att hos yngre människor i vårt land skapa en ökad medvetenhet om globala samband och visa på möjligheter att i vår vardag påverka orättvisor. Utgångspunkten är ungdomars egen konsumtion. Vidare görs en extra satsning på att lyfta frågorna inom Svenska kyrkans egna led, till exempel att öka användandet av Rättvisemärkta produkter samt stärka medvetenheten kring frågor om hållbar utveckling.

Kyrkostyrelsen stödjer stift och församlingar i deras arbete med rättvis handel och etisk konsumtion genom kunskapsspridande och genom bland annat ovan nämnda satsningar. Men ytterst handlar det om det lokala ansvaret och vad vi gör som enskilda konsumenter. Kyrkostyrelsen tycker att det är viktigt att dessa frågor lyfts och Kyrkostyrelsen följer även Svenska Kyrkans Ungas arbete i dessa frågor.

Daniel Tisell