Svar på fråga i Kyrkomötet
Pastorala råd och biskopsbrev

Svar på fråga 2004:12

Svar från Kyrkostyrelsen

Under många år har frågan om riktlinjer för begravningspastoral, pastorala råd och komplettering av Biskopsbreven Ett biskopsbrev om död och begravning 1988 samt Omhändertagande av foster – ett brev från Svenska kyrkans biskopar till medarbetarna i Sjukhuskyrkan och församlingsprästerna 1991 varit aktuell. På grund av personalomflyttningar, bristande handläggning och olyckliga misstag i samband med Kyrkomötets ursprungliga beslut har frågorna hanterats på ett otillfredsställande sätt, vilket Kyrkostyrelsen bara kan beklaga och be om ursäkt för.

Från och med i år är ansvaret för dessa frågor samlat i en och samma avdelning på kyrkokansliet och under detta år har arbetet tagit fart. Överläggningar har bland annat ägt rum med företrädare för begravningsbranschen, stiftsstyrelserna och Församlingsförbundet.

De berörda biskopsbreven har behandlat olika delar av ett större sammanhang. En möjlighet att foga in död, bisättning, begravning och sorg i ett kristet livstolkningsmönster behöver lyftas fram. Begravningsgudstjänsterna är en av de viktigaste mötesplatserna i Svenska kyrkan. Med hänsyn till detta och den mångfacetterade frågeställningen produceras nu ett samtalsmaterial för att diskuteras av Biskopsmötet.

Det handlar om ett första preliminärt material, som planeras bli föremål för seminarium i slutet av våren 2005. Samtalsmaterialet innehåller teologiska, pastoralteologiska och praktiska texter och råd. Även på stifts- och församlingsnivå har det producerats dokument som kan ingå. Bearbetningen är planerad att vara bred; i bearbetningen kommer begravningsbranschen, huvudmannen Svenska kyrkans Församlingsförbund, olika personalgrupper som är direkt berörda och stiften att finnas med. Resultatet av denna bearbetning behandlas sedan av Biskopsmötet. Av vikt är att även det slutliga materialet kommuniceras väl och en kommunikationsplan kommer att upprättas för att säkerställa god spridning av och tillgänglighet till materialet.

KG Hammar