Svar på fråga i Kyrkomötet
Frågan om dödshjälp

Svar på fråga 2004:11

Svar från Kyrkostyrelsen

Carina Etander Rimborg har ställt tre frågor rörande Kyrkostyrelsens arbete i frågan om dödshjälp. Jag vill inledningsvis klargöra att Kyrkomötets beslut vid 2001 års kyrkomöte med anledning av Carina Etander Rimborgs motion och Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande (TU 2001:11) inte innebar något formellt uppdrag till Kyrkostyrelsen. Beslutet var emellertid ett mycket tydligt formulerat tillkännagivande. Att Kyrkomötet ger något till känna innebär att Kyrkostyrelsen själv får besluta om de närmare formerna för hanteringen och även bedöma om och när det i tiden är möjligt att skapa förutsättningar för ett större arbete kring den aktuella frågan.

Det är samtidigt viktigt att framhålla att det faktiskt har gjorts en hel del beträffande frågan om dödshjälp. Arbetet har i stor utsträckning bedrivits inom ramen för vårt ekumeniska samarbete. År 2000 publicerade således Sveriges Kristna Råd tillsammans med Sveriges frikyrkosamråd antologin En god död. Om dödshjälp och vård i livets slutskede. I denna bok medverkar såväl teologer som medicinare. Från Svenska kyrkan medverkar bland annat två professorer i etik med etiska analyser av dödshjälpsproblematiken utifrån ett kristet perspektiv. År 2002 anordnade Nordiska Ekumeniska Rådet en konferens under rubriken Den goda döden, där det bl.a. redogjordes för olika problem i samband med tillämpning av legaliserad dödshjälp i Holland.

Kyrkostyrelsen följer och bevakar de medicinsk-etiska frågorna med stor noggrannhet och tar dem på stort allvar. Detta gäller även frågor kring dödshjälp. Kyrkostyrelsen får möjlighet att som remissorgan yttra sig över förslag till ändringar i lagstiftningen inom detta område. Även i detta sammanhang föreligger ett ekumeniskt samarbete.

Gerd Gullberg Johnson