Svar på fråga i Kyrkomötet
Hur överleva som kyrka?

Svar på fråga 2004:10

Svar från Kyrkostyrelsen

Torsten Josephsson är oroad över att vår kyrka är på väg att överge klassisk kristen tro på biblisk grund med Jesus Kristus i centrum. Skälet till hans oro är bland annat att olika företrädare för Svenska kyrkan uttalat sig positivt kring den anglikanske biskopen J S Spongs tes om att kyrkorna i västvärlden – för att nå nutidens människor måste överge den teologi och förkunnelse som varit den klassiska.

Frågeställaren målar upp en motsättning mellan å ena sidan klassisk kristen tro som förblir tidlös och oföränderlig och å andra sidan en tro som anpassar sig efter tidsandan och därmed förlorar sin förankring i en treenig Gud.

Sant är att all tolkning av kristen tro riskerar att gå vilse och tappa närheten till en levande Gud, men lika sant är att tron i varje tid måste tolkas på nytt för att kunna beröra den vardag som den vill vara en del av.

Någon entydig ”klassisk kristen tro” har aldrig funnits – och kommer aldrig att finnas - i någon ren och oförvanskad form. Det som funnits - och finns - är olika tidsbundna försök att fånga upp erfarenheter av Gud och pröva dem mot andras erfarenheter i den myndiga tolkningsgemenskap som en gudstjänstfirande församling vill vara. Där prövas trons bärkraft i en öppen dialog där ingen kan göra anspråk på att ha tillgång till hela sanningen om Gud. Tillsammans har vi en gemensam tolkningsuppgift som måste få rymma många skilda synsätt samtidigt som allt hålls samman av tilliten till Gud som Fader, Son och helig Ande.

För Kyrkostyrelsen är det en självklarhet att alla goda krafter skall arbeta tillsammans för att stärka relationen till alla kyrkotillhöriga och i vår kommunikationsplattform har vi försökt fånga kyrkans djupaste ärende på följande sätt:

”Det innersta i Svenska kyrkan är tron på en kärleksfull Gud, en levande och närvarande Kristus och en helig, livgivande Ande. Den tron är en gåva som skapas i mötet mellan människor och i mötet med den Gud som i varje ögonblick vill befria, förändra och skapa – på nytt.”

Claes-Bertil Ytterberg