Svar på fråga i Kyrkomötet
2004:8
från Sven Håkansson
Kollekter till ändamål som strider mot kyrkoordningen

Svar på fråga 2004:8

Svar från Kyrkostyrelsen

Kyrkoordningen har redan i dag tydliga regler om kollekter. Där sägs att kollekt ”får tas upp för att stödja Svenska kyrkans verksamhet eller någon annan verksamhet som kan anses vara angelägen för Svenska kyrkan”. Kyrkostyrelsen kan och skall inte ta några initiativ för att uttolka vad detta betyder i enskilda fall. Det är heller inte upp till Kyrkostyrelsen att utan uppdrag från Kyrkomötet ge ut förtydliganden av kyrkoordningen. Det är Överklagandenämndens uppgift att i sista hand göra uttolkningar av kyrkoordningens bestämmelser och Överklagandenämnden har ännu inte haft detta uppe för prövning. Formellt sett är detta alltså inte ett ärende för Kyrkostyrelsen.

Men Kyrkostyrelsen är inte overksam när det gäller den här frågan. I enlighet med ett beslut i 2002 års Kyrkomöte pågår ett arbete med att ta fram en småskrift om kollektens innebörd. Denna skrift, som är under produktion och kommer att publiceras på Svenska kyrkans hemsida så snart den är klar, kommer att beröra också vilka begränsningar som finns när det gäller ändamål för kollekter.

Anna Lundblad Mårtensson