Svar på fråga i Kyrkomötet
Kyrkoavgiften

Svar på fråga 2004:7

Svar från Kyrkostyrelsen

Erna Arhag har ställt fyra frågor om det fortsatta arbetet kring förutsättningar för att införa maxbelopp för kyrkoavgiften.

Resultatet av den utredning Erna Arhag avser presenterades i sin helhet vid gårdagens sammanträde i Kyrkostyrelsen. Kyrkostyrelsen beslutade att begära att en fördjupad analys av olika frågeställningar rörande tak och golv skall redovisas vid första sammanträdet med styrelsen efter årsskiftet. Bland annat skall då redovisas de olika beslut som måste tas för att ett tak och/eller golv på kyrkoavgiften skall kunna införas.

Om ingen ytterligare beredning behövs efter denna genomgång kan utredningen och Kyrkostyrelsens överväganden presenteras i mars nästa år. I den händelse Kyrkostyrelsen finner att ett golv eller tak i kyrkoavgiften bör införas kommer styrelsens förslag till Kyrkomötesbeslut att sändas på remiss innan förslaget läggs fram till Kyrkomötet.

Införandet av begränsningar i kyrkoavgiften kan komma att kräva lagändringar. En tidplan för införandet av sådana begränsningar är alltså beroende av när en lagändring kan träda i kraft. Skatteverket har för sin del gjort bedömningen att en ändring kan genomföras tidigast ett och ett halvt år efter ett beslut om lagändringar.

Levi Bergström