Svar på fråga i Kyrkomötet
Rörlig församlingstillhörighet

Svar på fråga 2004:6

Svar från Kyrkostyrelsen

Erna Arhag har ställt fyra frågor med anledning av utredningen Rörlig församlingstillhörighet – modeller och konsekvenser. Frågan om rörlig församlingstillhörighet inrymmer allt från helt fri församlingstillhörighet till ändrade valbarhetsvillkor.

Utredningen hade inte uppdraget att lägga fram konkreta förslag utan att belysa alternativ och konsekvenser. Kyrkostyrelsen fann att det som eventuellt skulle kunna genomföras utan ytterligare utredning gällde sådant som rörde valbarhet och rösträtt. Om det skulle kunna ske några förändringar redan till kommande mandatperiod behövde ett förslag läggas fram till årets kyrkomöte. Kyrkostyrelsen uppdrog därför åt kyrkokansliet att utarbeta konkreta förslag till förändringar i valbarhets- och rösträttsbestämmelserna i kyrkoordningen.

Den bearbetning som skedde i kyrkokansliet visade att ändringar av rösträtten och även av valbarheten vid direkta val krävde omfattande ändringar i det datasystem som finns till stöd för genomförandet av kyrkovalet. Kyrkostyrelsen fann det inte möjligt att nu genomföra sådana ändringar i systemet och valde därför att inte lägga fram några förslag till årets kyrkomöte på dessa områden. Då återstod möjligheten att ändra valbarheten beträffande indirekta val. Kyrkostyrelsens majoritet fann att ett så begränsat förslag, som skulle göra skillnad mellan direkt och indirekt valda kyrkoråd, inte skulle lämnas.

Ett remissförfarande har av olika skäl inte varit aktuellt. När Kyrkostyrelsen har förslag till ändringar i kyrkoordningen med anledning av utredningen tar styrelsen också ställning till om förslagen skall sändas på remiss.

Inom den hittillsvarande majoriteten i Kyrkostyrelsen finns skilda meningar om angelägenheten av förändringar över huvud taget i de belysta områdena. Det är dock klart att det måste bli ett fortsatt utredningsarbete. Formerna för och inriktningen på det fortsatta utredningsarbetet kommer Kyrkostyrelsen att ta ställning till under våren.

En viktig notering som utredningen gör är att det går en gräns mellan de modeller som kan genomföras utan ändringar i lagen om Svenska kyrkan och sådana som förutsätter en ändring i lagen. Eftersom lagen om Svenska kyrkan hör till grundbultarna i överenskommelsen om ändrade kyrka-statrelationer kommer Kyrkostyrelsen att vara mycket återhållsam med att gå vidare med modeller som innebär att Kyrkomötet måste vända sig till regeringen och begära en lagändring.

Staffan Holmgren