Svar på fråga i Kyrkomötet
2004:5
från Bengt Olof Dike
Forskningsrapport eller ”Uppdrag granskning” om Svenska kyrkan och kommunismen?

Svar på fråga 2004:5

Svar från Kyrkostyrelsen

Som ett led i arbetet med att stödja Svenska kyrkans reflektion över sig själv och sin identitet bedriver kyrkokansliet samtidshistorisk forskning kring Svenska kyrkans förhållningssätt till totalitära regimer, till exempel kommunismen. Forskningsresultaten redovisas på flera olika sätt. Det har förekommit separata forskningsrapporter, bidrag till särskilda böcker i ämnet och artiklar i Kyrkohistorisk Årsskrift.

Rörande Svenska kyrkans förhållningssätt till kommunismen har artiklar publicerats i Kyrkohistorisk Årsskrift bland annat åren 2001 och 2004. Föredrag i ämnet har hållits vid den kyrkohistoriska dagen i Uppsala i juni i år. Inriktningen på den forskning som bedrivits har varit att belysa den dåtida kyrkoledningen och de organ som arbetade ekumeniskt och internationellt.

Mycket av den forskning som bedrivs på kyrkokansliet sker i samarbete med andra aktörer och resultat publiceras därför i många olika sammanhang. Så är också fallet med den forskning som bedrivs kring Svenska kyrkan och totalitära regimer och som förväntas pågå under några år till.

Thomas Söderberg