Svar på fråga i Kyrkomötet
Rikskollekter

Svar på fråga 2004:4

Svar från Kyrkostyrelsen

Reidar Gustafsson har frågat om hur Kyrkostyrelsen ser på placeringen av rikskollekter till förmån för det internationella arbetet.

Centralstyrelsen gjorde den senaste större genomgången av rikskollekternas placering 1999. I denna översyn var frågan om rikskollekt för SKM den första advent under särskild belysning. Det framkom då att i en majoritet av stiften togs redan en kollekt för SKM upp denna söndag medan det i några stift sedan mycket lång tid togs upp kollekter för väl inarbetade ändamål inom stiftet. Den bedömning som då slutligen gjordes var att det var olämpligt att tvinga fram en flytt av rikskollekten för SKM från den andra söndagen i advent till den första på bekostnad av några redan väl inarbetade kollekter och utan skäl att tro att en sådan flytt i praktiken innebar ett bättre resultat för SKM.

Det skulle i och för sig vara logiskt att även SKM:s insamlingsperiod inleddes med en rikskollekt men Kyrkostyrelsen har inte funnit skäl att tro att en samlad bedömning i dag i denna fråga skulle bli annorlunda än den som gjordes för fem år sedan. Vi har därför inte för närvarande någon avsikt att ta nya initiativ i ärendet.

Jan-Erik Ågren