Svar på fråga i Kyrkomötet
Svenska kyrkans engagemang på Filippinerna

Svar på fråga 2004:3

Svar från Kyrkostyrelsen

Reidar Gustafsson ställer frågan hur Kyrkostyrelsen ser på ”det engagemang som den oberoende filippinska kyrkan har i de förbjudna och terroriststämplade organisationerna CPP (Communist Party of the Philippines) och NPA (New Peoples Army)”.

Svenska kyrkan måste självklart ta avstånd från rörelser som bekämpar demokrati med väpnat våld. Efter diktaturens fall i Filippinerna byggs mödosamt och stegvis ett demokratiskt samhälle. Ännu finns det brister, men det ger inte några som helst motiv för ett stöd till rörelser som förespråkar en väpnad revolution.

Vad Kyrkostyrelsen vet, finns inget organiserat samarbete mellan IFI och de nämnda organisationerna. Det är emellertid känt att det bland dem som har ledande befattningar inom kyrkan finns de som har relationer till kommunistpartiet, och därmed indirekt till den väpnade gerillan NPA. I IFI förekommer det på samma sätt som i andra kyrkor att medlemmar och de som utgör kyrkoledning har en politisk bakgrund.

Vi har länge känt till att det hos några av de ledande inom IFI finns sympatier för de vänsterradikala rörelserna i Filippinerna. Den uppfattning vi har är att det dock gällt enskilda personer. Inget har tytt på att det finns organisatoriska band mellan kyrkan och något politiskt parti, så att kyrkans ställningstaganden godkänts av någon politisk gruppering.

Vid juletid förra året fick kyrkokansliet frågor från företrädare för svensk arbetarrörelse, om IFI och kyrkans relationer till kommunistpartiet och den väpnade gerillan. Dessa frågor togs på djupt allvar. Biskop Christina Odenberg i Lund skrev i sin egenskap av ordförande i konkordatskommittén till ledningen i IFI i januari i år. I det brevet uttryckte hon sin oro över att kyrkan uppfattades stå nära gerillan. Hon önskade att få komma till Manila för att diskutera frågan personligen, och reste dit för sådana samtal i mars. I somras skulle en delegation från IFI kommit till Sverige, men det besöket sköts upp till i februari 05. Även då kommer frågor om mänskliga rättigheter, demokrati och IFIs relation till olika politiska rörelser föras upp på den gemensamma agendan.

Curt Forsbring