Svar på fråga i Kyrkomötet
2004:2
från Bengt Olof Dike
Svenska kyrkan vägröjare för islam?

Svar på fråga 2004:2

Svar från Kyrkostyrelsen

Bengt Olof Dike undrar om Kyrkostyrelsen delar sin ordförandes åsikt att det är Svenska kyrkans sak att medverka till att ge islam större utrymme i samhället och ärkebiskopens uppfattning om att det förekommer diskriminering av olika religiösa minoriteter i vårt land.

Kyrkomötet har i år fått del av ett omfattande material kring religionsdialog och mötet med muslimer. I Charta Oecumenica, som tidigare presenterats för Kyrkomötet, förbinder sig kyrkorna att bland annat verka för att människor och grupper av andra religioner och livsåskådningar skall ha möjlighet att utöva sin religion eller livsåskådning inom gällande rättsregler. Kyrkostyrelsen anser att det är viktigt att Svenska kyrkan söker skapa utrymme för en dialog med bland andra muslimer i Sverige. I ett samhälle med religionsfrihet är det viktigt att majoritetskyrkan verkar för att andra religioner och dess utövare skall få sitt rättmätiga utrymme, till exempel i samhällsdebatt och arbetsliv.

Kyrkostyrelsen har – precis som ärkebiskopen – tagit del av studier som visar att det förekommer att religiösa och kulturella minoriteter diskrimineras bland annat i svenskt arbetsliv. Trots stor öppenhet och trots en generös lagstiftning kring religionsfriheten i vårt samhälle, har personer från olika religiösa minoriteter erfarenhet av diskriminering.

Respekten för religionsfriheten betyder därför både att arbeta för att diskrimineringstendenser motarbetas och att underlätta för andra religioner att på sina egna villkor få verka i vårt land. Den debattartikel Bengt Olof Dike hänvisar till i sin fråga är ett utflöde av en sådant strävan.

Curt Forsbring