Svar på fråga i Kyrkomötet
2004:1
från Gösta Äng
Kyrkoavgift för statligt skattskyldiga kyrkotillhöriga

Svar på fråga 2004:1

Svar från Kyrkostyrelsen

När Kyrkomötet har behandlat frågan om beräkningsunderlag för kyrkoavgift har det rått en enighet om de principer som gäller i dag och som innebär att det är inkomster av tjänst som ligger till grund för kyrkoavgiften. En förutsättning för att få statlig hjälp med insamlandet av kyrkoavgiften är också att den beräknas och tas ut i enlighet med Lagen om avgift till registrerat trossamfund.

Även om det kan finnas goda argument för att även de som bara har inkomst av kapital skall betala kyrkoavgift har Kyrkostyrelsen inte sett några skäl att ta några nya initiativ för att ändra nuvarande lagstiftning. Vi har inte heller sett anledning att överväga att införa en särskild kyrklig uppbörd vid sidan av det som staten genom Riksskatteverket hjälper till med.

Levi Bergström

Alla motionerNext Page