1 Bakgrund

I enlighet med beslut som fattades av tidigare års ombudsmöten överlämnade Kyrkostyrelsen till Kyrkomötet år 2000 en redovisning av jämställdhetssituationen och jämställdhetsarbetet i Svenska kyrkan. Skrivelsen behandlades av Kyrkolivsutskottet i dess betänkande Jämställdheten i Svenska kyrkan (Kl 2000:2) och Läronämnden yttrade sig över densamma (Ln 2000:10).

Utskottet delade Läronämndens uppfattning att den teologiska bearbetningen av genderfrågor i kyrka och samhälle är viktig för Svenska kyrkan. Den redovisning som skulle lämnas till 2004 års kyrkomöte borde därför, enligt utskottet, utvidgas så att den förutom det statistiska siffermaterialet även omfattar analys och reflektion kring dessa frågor.

Vidare uttalade utskottet att det skulle vara värdefullt om det i skrivelsen hade funnits en redovisning av genomsnittsåldern för kvinnor och män som är förtroendevalda på nationell nivå.

Kyrkomötet beslutade i enlighet med utskottets förslag att lägga skrivelsen till handlingarna.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page