2004:84
av Eva Nyman
Åtgärder för att få tidigare medlemmar att vända tillbaka till Svenska kyrkan

Mot 2004:84

Svenska kyrkan mister varje år medlemmar. Detta kan ha många orsaker, men en är, att många har kommit att känna sig främmande inför kyrka och därför ser medlemskapet som en onödig utgift. Kyrkan har ingen självklar plats i deras liv. Kyrkan bör därför utveckla olika metoder för evangelisation som riktar sig till denna grupp.

Kyrkan bör skapa och sprida upplysningsmaterial för återinträde i kyrkan, anpassat till dem som utträtt. Därvid är det väsentligt att informera om att man kan bli undervisad i kristen tro och konfirmerad långt senare i livet än i den så kallade konfirmationsåldern. Viktigt är också att nå människan med ett kristet budskap mitt i hennes vardag. Särskilda platser – utöver kyrkor och församlingsexpeditioner – kan upprättas för att människor skall få kontakt med vår kyrka och det glada budskap som vi fått i uppdrag att sprida. Varför inte kyrkliga ”valstugor” som flyttar mellan olika platser där mycket folk dagligen rör sig?

Erfarenheter från andra kristna kyrkor och samfund bör därvid inhämtas, så att alla goda uppslag kommer Svenska kyrkan till godo.

Härmed hemställes att Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att ta initiativ till att nå tidigare medlemmar i Svenska kyrkan med evangeliet och att skapa och sprida informationsmaterial för tidigare medlemmars återinträde i Svenska kyrkan.

Uppsala den 14 juli 2004

Eva Nyman