2004:83
av Gun Andersson
Kyrkan och jämställdheten

Mot 2004:83

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att redovisa könsfördelningen för varje råd för sig samt redovisa könsfördelning i övrig verksamhet som bedrivs på nationell nivå, med syfte att upptäcka ojämlikhet.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att initiera insatser för att förbättra eventuell ojämlikhet i råden samt i övrig verksamhet på den nationella nivån.

Kyrkomötet har mottagit Kyrkostyrelsens skrivelse 2004:6 Jämställdheten i Svenska kyrkan vilken huvudsakligen innehåller statistiska uppgifter rörande förtroendevalda på olika nivåer i Svenska kyrkan. Det arbete som förekommit på Svenska kyrkans nationella nivå med jämställdhetsfrågor finns också redovisat.

Dock saknas viktig information – särskilt på de områden där man kan tänka sig att ojämlikhet förekommer. Råden (Forskningsrådet, Kulturrådet, Samiska rådet, Delegationen för finskspråkligt arbete, Gudstjänstrådet och Musikrådet) redovisas i klump, vilket gör det omöjligt att se om jämställdhet uppnåtts. Man skulle kunnat önska att Kyrkostyrelsen fokuserat sin statistiska redovisning på just områden där ojämlikhet kanske råder.

När det gäller jämställdhetsarbetet och åtgärder som utförts på nationell nivå har de haft som huvudsyfte att skapa medvetenhet om jämställdhetsrelaterade frågor i Svenska kyrkan och i det svenska samhället. Verksamheten har också koordinerat och utvecklat arbetet i nätverket av stiftens kontaktpersoner för sexuella övergrepp. Vidare kan nämnas att man har konstaterat att det från stiften och de kyrkliga utbildningarna finns uttalade behov av central samordning och fortbildning i dessa frågor.

För att uppnå jämställdhet på den nationella nivån krävs dock ytterligare åtgärder – något som Kyrkostyrelsen bör se över. På stiftsnivå (värt att nämna eftersom det nationella jämställdhetsarbetet som bedrivits just riktat in sig på stiften) kan man misstänka att könsfördelningen inom vissa yrkesgrupper har stark slagsida. Det lär till exempel finnas en enda – av tretton möjliga – kvinnlig domkyrkoorganist anställd. Hur skall man tolka detta förhållande? I Svenska kyrkan anses det viktigt att vid anställning se till en jämn könsfördelning. Men gäller det alltid? Hur skall man betrakta stiften inbördes? Hur samarbetar stiften för jämställdhet?

Som första åtgärd kan man önska att Kyrkostyrelsen ser till att vid tillsättande av ledamöter i de nationella råden ha som målsättning att snarast uppnå 50% kvinnor och 50% män.

Stockholm 14 juli 2004

Gun Andersson