2004:78
av Anders Roos och Angela Boëthius
Verksamheten vid Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem

Mot 2004:78

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att på lämpligt sätt verka för att stipendie- och kursverksamheten vid Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem snarast återupptas.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att verka för att kursverksamheten vid Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem främst blir kvalificerade teologiska kurser som erbjuds präster och blivande präster inom Svenska kyrkan och dess systerkyrkor.

3. Kyrkomötet beslutar att verksamheten vid Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem blir ett eget program inom ramen för budget för Svenska kyrkans nationella nivå.

För många präster och lekmän i Svenska kyrkan har det varit av avgörande betydelse att få vistas och studera vid Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem. Genom denna vistelse och dessa studier har förståelsen för och kunskapen om vår kristna tros rötter i den judiska kontexten ökat och detta har på ett positivt sätt präglat såväl det enskilda och personliga andliga livet som förkunnelse och församlingsliv i Sverige. Svenska kyrkans mission har under många decennier genom stor generositet i stipendiegivning också på detta sätt positivt påverkat livet och kunskapen i våra församlingar.

Under de senaste åren har det inte, på grund av politiska oroligheter, varit möjligt att på samma sätt bedriva verksamhet med stipendiater vare sig från Svenska kyrkan eller från våra systerkyrkor runt om i världen. Detta är beklagligt och vi riskerar att förlora en viktig kontaktyta mellan församlingslivet, våra rötter i Gamla Testamentet, den judiska fromheten och de österländska och orientaliska kyrkor som finns i Jerusalem.

Under tiden studerande har vistats i Jerusalem har också kontakterna med kristna palestinier varit flitiga och förståelse för deras ytterst trängda situation har skapats på ett helt annat sätt än annars varit möjligt.

Samtidigt som utdelandet av stipendier och ordnandet av kurser vid Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem har strypts, har kyrkan internationellt och Svenska kyrkan rekryterat frivilliga till följeslagare för palestinier på bland annat västbanken. Några betänkligheter av säkerhetsskäl för dessa följeslagare på grund av den politiska oron har man talat mindre om än för eventuella stipendiater vid Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem.

Sollentuna och Hovås den 14 juli 2004

Anders Roos Angela Boëthius