2004:75
av Carina Etander Rimborg
Benämning av alla dem som tillhör Svenska kyrkan

Mot 2004:75

1. Kyrkomötet beslutar att ändra benämningen på dem som tillhör Svenska kyrkan till medlemmar i alla offentliga handlingar och tilltal.

2. Kyrkomötet beslutar att, om punkt ett i denna motion skulle bli avslagen, kalla dem som tillhör Svenska kyrkan för tillhöriga i alla offentliga handlingar och tilltal, ta konsekvenserna av detta och uppmana alla avdelningar på nationell nivå använda endast en och samma benämning av dem som tillhör Svenska kyrkan i offentliga handlingar och tilltal.

Med anledning av KsSkr 2004:1 och KsSkr 2004:2

Förra året var jag med när Kyrkomötet avslog en motion av Staffan Holmgren och Bo Hanson som rörde samma fråga som jag vill ta upp i denna motion. Jag satt med i Tillsyns- och uppdragsutskottet som behandlade motionen och lämnade ett betänkande (TU 2003:9) där vi föreslog avslag på motionen. Vi förde en diskussion i utskottet om benämningen på dem som tillhör Svenska kyrkan och uppmanade den nationella nivån att inte använda ordet medlemmar utan den benämning som bestämdes när dopet blev inträdet för att tillhöra Svenska kyrkan.

I den handling som har skickats ut av Kyrkostyrelsen med Mål och rambudget för Svenska kyrkan åren 2005–2007 (KsSkr 2004:1) läser jag på sid. 3 en förklaring till varför benämningarna ”tillhörig” och medlemmar” används synonymt. Jag måste säga att jag inte blir särskilt imponerad.

När motionen förra året avslogs lovade Staffan Holmgren i talarstolen att han i alla handlingar skulle se till att benämningen tillhörig används konsekvent. När inte ens han klarar av att genomföra detta, trots att han sitter i Kyrkostyrelsen, så tror jag att det är bättre att Kyrkomötet beslutar att använda endast en benämning av dem som tillhör Svenska kyrkan och denna benämning bör vara medlemmar. Detta för att inte det skall finnas två parallella benämningar som används godtyckligt.

Särskilt som informationsavdelningen i Kyrkans hus konsekvent använder ordet medlem för att tala om dem som tillhör Svenska kyrkan (för exempel se KsSkr 2004:2, sid. 18). Det är ändå den avdelningen som för dialogen med medier och människor. Enligt personalen på informationsavdelningen är ordet ”att vara medlem” lättare att förstå för gemene man, än ”att höra till kyrkan”. Då tycker inte jag att vi skall dela in oss i två olika lag ”vi som förstår att höra till kyrkan” och ”dom som förstår att vara medlem i kyrkan”. Att det används två olika benämningar kan också ge en antydan om att det är skillnad på de som är medlemmar och de som tillhör. Inga bra signaler att sända ut!

Om även denna motion avslås borde en rimlig konsekvens vara att faktiskt inte använda ordet medlemmar om dem som tillhör Svenska kyrkan, utan att se till att alla avdelningar följer kyrkomötetsbesluten och endast använder en benämning av dem som tillhör Svenska kyrkan.

Torslanda den 11 juli 2004

Carina Etander Rimborg