2004:74
av Tomas Forsner
Kyrkomöte vartannat år

Mot 2004:74

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utreda om det är möjligt att Kyrkomötet kan samlas endast vartannat år, och att återkomma med förslag om vilka ändringar av kyrkoordningen som är nödvändiga för att genomföra detta.

Svenska kyrkan måste börja anpassa sig till minskade ekonomiska förutsättningar. Därför bör man pröva olika möjligheter till besparingar. Att samla ett kyrkomöte kostar mycket. Jag föreslår därför att Kyrkomötet i sin helhet samlas endast vartannat år.

En huvuduppgift för Kyrkomötet är att göra de ändringar i kyrkoordningen som anses nödvändiga för att kyrkan skall fungera på ett bra sätt. Det har uttalats att viktigare ändringar inte behöver ske varje år, utan dessa kan koncentreras till samlade tillfällen. Detsamma kan gälla förändringar av psalmbok, kyrkohandbok, bönbok, evangeliebok och andra av kyrkans viktiga dokument.

En viktig uppgift är att besvara alla motioner som inkommit. Många av dessa är likartade år efter år. De flesta motioner är inte beroende av att kunna utredas och beslutas med kort varsel. En utredning behöver tid för att utföras på ett bra sätt. Förslaget om kyrkomöte vartannat år skulle därför också kunna innebära minskade utredningskostnader.

Främjandet av Svenska kyrkans arbete på församlingsnivå sker indirekt genom stiften och på ett långsiktigt sätt, som inte behöver vara beroende av att Kyrkomötet samlas vartannat år.

Kyrkomötet har att varje år besluta om ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret och att besluta om budget för det kommande. Vad gäller budget skulle det vara möjligt att besluta om tvåårsbudget och att ge sådana bestämmelser om hur beslut om nödvändiga begränsade anpassningar under budgetåret kan fattas.

Om kyrkan styrs av sådana lagar som stadgar att ansvarsfrihet utan undantag måste beslutas varje år, skulle man kunna bemyndiga ett utskott, exempelvis Budgetutskottet, att samlas mellanåret och granska verksamheten och besluta om ansvarsfrihet. Man skulle dessutom kunna sända verksamhets- och räkenskapsberättelsen till alla kyrkomötesledamöter, så att alla har möjlighet att granska den och motionera till utskottet. Om det anses nödvändigt för att utskottet skall ha en starkare demokratiskt legitimitet, skulle detta exempelvis kunna utökas med ytterligare ledamöter under mellanåret.

Ett argument mot kyrkomöte vartannat år, skulle kunna vara att det uppkommer situationer där fyllnadsval blir nödvändigt. För att förebygga detta kan man utöka antalet ersättare i styrelser och nämnder, så att det finns både förste och andre ersättare.

Det har förekommit förslag om att Kyrkomötet skulle kunna har färre ledamöter. Ett bra alternativ till besparing är att Kyrkomötet endast samlas under två tillfällen under en fyraårig mandatperiod.

Lidköping den 13 juli 2004

Tomas Forsner